Ontslag om bedrijfseconomische redenen

Soms krijgt je werkgever te maken met situaties die grote invloed hebben op het bedrijf. Denk aan zware verliezen, een reorganisatie of een verhuizing. Dit kan leiden tot gedwongen ontslagen. Wat komt er allemaal kijken bij ontslag om bedrijfseconomische redenen?

Wat zijn bedrijfseconomische redenen?

Bedrijfseconomische redenen zijn bijvoorbeeld:

• Een slechte financiële positie
  • Werkvermindering
  • Organisatorische veranderingen/reorganisatie
  • Technologische veranderingen
  • Beëindiging van (een deel van) de bedrijfsactiviteiten
  • Bedrijfsverhuizing
  • Het vervallen van een loonkostensubsidie
  • Of een combinatie van deze situaties

Regels voor ontslag om bedrijfseconomische redenen

Je werkgever kan jou en je collega’s niet zomaar ontslaan bij zulke grote veranderingen in het bedrijf. Er gelden namelijk regels voor ontslag wegens bedrijfseconomische redenen.

• Je werkgever moet altijd kunnen aantonen waarom het ontslag om bedrijfseconomische redenen betreft.
  • Er moet hoor en wederhoor zijn: jij moet je kunnen verweren tegen het ontslag.
  • Alles wat je baas inbrengt, moet hij ook aan jou vertellen of laten lezen. En andersom.

Zo werkt het

Je werkgever moet je ontslag om bedrijfseconomische redenen (schriftelijk) aanvragen. Hij moet beschrijven wat de redenen zijn voor ontslag. Wij helpen je graag om hier een reactie op te formuleren. Soms is er een tweede ronde, waarin jullie schriftelijk reageren op elkaars verweer.

Het UWV beslist

Daarna buigt de ontslagadviescommissie zich over de aanvraag voor jouw ontslag. De leden van deze commissie lezen alle belangrijke stukken en geven een advies. Is er in jouw cao geen onafhankelijke ontslagadviescommissie opgenomen? Dan beslist het UWV of je werkgever je mag ontslaan. Heeft je werkgever alles goed onderbouwd, dan is de aanvraag binnen een week of 6 afgerond. Is de aanvraag niet goed onderbouwd, dan vraagt het UWV om meer cijfers en gegevens over wat er allemaal gaat veranderen in het bedrijf.

Let op: Jij mag deze financiële gegevens inzien. Neem contact met ons op: wij kunnen je adviseren in deze situatie.

Het UWV kijkt of de bedrijfseconomische redenen (zoals omzetverlies, reorganisatie of verhuizing) een goede reden zijn om jou te ontslaan. Als je werkgever een verklaring kan laten zien van de vakbonden, waarin staat dat het noodzakelijk is om zoveel mensen te ontslaan, dan controleert het UWV niets. Zo'n verklaring geeft de vakbond alleen bij een collectief ontslag (meer dan 20 mensen).

Let op: De FNV geeft zo’n verklaring eigenlijk nooit af. Wij vinden het belangrijk dat een onafhankelijke instelling (zoals het UWV) onderzoekt of je baas echt genoeg bedrijfseconomische redenen heeft om jou en je collega’s te ontslaan.

Opzegtermijn

Vervelend voor jou: je werkgever mag de tijd die het UWV nodig heeft om toestemming te krijgen voor je ontslag aftrekken van de opzegtermijn. Stel: de opzegtermijn is 3 maanden en het UWV doet er 5 weken over om je ontslag goed te keuren, dan sta jij na 8 weken op straat. Wel moet er altijd minimaal 1 maand opzegtermijn overblijven.

Het ontslag

Als het UWV toestemming geeft om jou te ontslaan, dan krijgt je werkgever een ontslagvergunning. Je baas moet zich bij het ontslag houden aan het afspiegelingsbeginsel. Dit systeem zorgt ervoor dat er niet alleen jonge of oude mensen uitvliegen.

Transitievergoeding

In de meeste gevallen krijg je bij ontslag om bedrijfseconomische redenen een transitievergoeding. De hoogte van die transitievergoeding hangt af van een aantal factoren, namelijk: het aantal dienstjaren, je leeftijd en je brutosalaris.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict