Ontslag om bedrijfseconomische redenen

Je werkgever kan je ontslaan omdat dingen ingrijpend veranderen in het bedrijf. Denk aan zware verliezen, een reorganisatie of een verhuizing. Dit heet ontslag om bedrijfseconomische redenen.

Wat zijn bedrijfseconomische redenen?

Dan krijgt het bedrijf te maken met ingrijpende zaken, zoals verliest van omzet, minder werk, reorganisatie, verhuizing, technoligische veranderingen, outsourcing van werk enzovoort. Je baas kan jou en je collega’s niet zomaar ontslaan bij zulke grote veranderingen in het bedrijf. Daar zijn regels voor.

• Hij moet altijd goed uitleggen, waarom hij je wil ontslaan om bedrijfseconomische redenen.
  • Er moet hoor en wederhoor zijn. Jij moet je kunnen verweren tegen het ontslag.
  • Alles wat je baas inbrengt, moet hij ook aan jou vertellen of laten lezen. En andersom.

Zo werkt het

Je werkgever moet je ontslag (schriftelijk) aanvragen bij het UWV. Hij moet beschrijven wat de redenen zijn waarom hij je wil ontslaan. Jij mag hierop reageren. Soms is er een tweede ronde, waarin jullie schriftelijk reageren op elkaars verweer.

Het UWV beslist

Daarna buigt een groep van wijze mensen (de ontslagadviescommissie) zich over de aanvraag voor jouw ontslag. Zij lezen alle belangrijke stukken en geven een advies. Het UWV beslist of je baas je mag ontslaan. Heeft je werkgever alles goed onderbouwd, dan is de aanvraag binnen een week of 6 afgerond. Is de aanvraag niet goed onderbouwd, dan vraagt het UWV om meer cijfers en gegevens over wat er allemaal gaat veranderen in het bedrijf.

Let op: Jij mag deze financiĆ«le gegevens inzien. Krijg je ze niet, vraag ze dan gerust op. Gaat het niet zoals het hoort? Neem dan contact op met ons.

Het UWV kijkt of de bedrijfseconomische redenen (zoals omzetverlies, reorganisatie of verhuizing) een goede reden zijn om jou te ontslaan. Als je werkgever een verklaring kan laten zien van de vakbonden, waarin staat dat het noodzakelijk is om zoveel mensen te ontslaan, dan controleert het UWV niets. Zo'n verklaring geeft de vakbond alleen bij een collectief ontslag (meer dan 20 mensen).

Let op: De FNV geeft zo’n verklaring eigenlijk nooit af. Wij vinden het belangrijk dat een onafhankelijke instelling (zoals het UWV) onderzoekt of je baas echt genoeg bedrijfseconomische redenen heeft om jou en je collega’s te ontslaan.

Opzegtermijn

Vervelend voor jou: je werkgever mag de tijd die het UWV nodig heeft om toestemming te krijgen voor je ontslag aftrekken van de opzegtermijn. Stel de opzegtermijn is 3 maanden en het UWV doet er 5 weken over om je ontslag goed te keuren, dan sta jij na 8 weken op straat. Wel moet er altijd minimaal 1 maand opzegtermijn overblijven.

Het ontslag

Als het UWV toestemming geeft om jou te ontslaan, dan krijgt je werkgever een ontslagvergunning. Je baas moet zich bij het ontslag houden aan het afspiegelingsbeginsel. Dit systeem zorgt ervoor dat er niet alleen jonge of oude mensen uitvliegen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict