Doe je mee?

Samen met mediamakers geven we onze campagne vorm. We bezoeken omroepen, spreken met mediamakers, met de werkgevers en met de politiek.

Neem contact met ons op

Programma’s maken heeft een prijs!

Hetzelfde werk, zelfde geld en zelfde zekerheid

Waar gaat het over?

Al jaren proberen de regionale omroepen de cao Publieke Omroep te omzeilen door gebruik te maken van allerlei verdienmodellen. Tentoo is daarbij de ‘preferred suplier’ voor het leveren van goedkoop personeel. Eerst werden bij de regionale omroepen veel mensen op payrollbasis ingehuurd met te lage beloning. Inmiddels worden de mensen doorgeschoven naar een zogenaamd fictief dienstverband. Op basis van het rariteitenbesluit zijn deze werkers niet in dienst van de omroep en zijn zij geen uitzend- of payrollkracht, maar ook geen ZZP’er. Veel freelancers doen structureel werk bij de omroepen en behoren eigenlijk een dienstverband te krijgen. De échte freelancers hebben nauwelijks een onderhandelingspositie en werken voor een tarief onder cao-niveau. Hierdoor is een grote groep werkers ontstaan die onverzekerd zijn en geen pensioen opbouwen.

Waar staan we nu?

Vanaf 1 januari 2020 is payroll geen verdienmodel meer en wordt dan ook nauwelijks toegepast bij de regionale omroepen. Onze campagne richt zich nu op het uitbannen van de constructie met het fictief dienstverband en de grote mate van schijnopdrachtgeverschap. Dit doen we door mensen te mobiliseren op basis van een fatsoenlijke beloning: gelijk werk, gelijk loon, gelijke kosten.

Inmiddels hebben we bereikt dat Tentoo een aantal mensen achterstallig loon, onterecht ingehouden commissie, vakantiegeld, vakantie- en feestdagen heeft nabetaald. En dat sommige regionale omroepen de samenwerking met Tentoo hebben beëindigd of uitfaseren. Deze resultaten kwamen niet zonder slag of stoot en we zijn er nog lang niet.

Wat willen we bereiken?

We willen met de afzonderlijke omroepen én in de cao afspreken dat mensen alleen werken met een dienstverband of als ZZP’er met een fatsoenlijk tarief, of als uitzendkracht voor piek en ziek. Geen grijs gebied meer met schemerconstructies dus. We hebben een formule ontwikkeld om minimale ZZP-tarieven te berekenen zodat ZZP’ers niet goedkoper zijn dan cao-personeel en daarmee een fatsoenlijk tarief gewaarborgd wordt. Gelijk werk, gelijk loon, gelijke kosten. Daarnaast willen we jurisprudentie creëren. Het mag niet zo zijn dat de schijnconstructies die we tegenkomen onze arbeidsmarkt blijven uithollen.