Kijk niet weg voor ongewenst gedrag

Onveilig werkklimaat

1 op de 4 werknemers krijgt met intimidatie te maken. Bij vrouwen is dit 1 op de 3 als het gaat om geweld en zelfs 1 op de 2 als het gaat om ongewenst gedrag. Dit gaat over jouw dochter, zus, moeder, vrouw, nichtje of collega, maar ook jouw zoon, man, vader of broer kan slachtoffer zijn. Daarom moeten we hiertegen optreden. Want iedereen moet kunnen rekenen op een veilige werkplek.

Kijk niet weg

Ongewenst gedrag op de werkvloer betekent dat er een onveilig werkklimaat is. Daar moeten we duidelijk over zijn want iedere werknemer verdient een veilige werkplek. Seksuele intimidatie en ongewenst gedrag kunnen grote gevolgen hebben in het leven van mensen, ook voor de loopbaan van werkenden!

Manifest

De FNV heeft samen met makers in de media- en cultuursector een manifest opgesteld waarin we ons uitspreken. #KIJKNIETWEG. Een manifest gericht op Zero Tolerance in de media- en cultuursector, waarin een appèl wordt gedaan op ieders verantwoordelijkheid. Niet alleen de dader, maar ook de omstanders hebben verantwoordelijkheid in het voorkomen van ongewenst gedrag!

Ongewenst gedrag en seksuele intimidatie is een probleem op veel werkvloeren. De FNV doet er alles aan om een gezond en veilig werkklimaat te realiseren voor alle werkenden via:

• Politieke lobby;
  • Duidelijke afspraken op sectoraal en bedrijfsniveau;
  • Ondersteuning van ondernemingsraden bij hun arbobeleid;
  • Ondersteuning van individuele werknemers/leden.

Bekijk onze eisen voor een veilige werkomgeving

Ook binnen de sector FNV Media en Cultuur staat het onderwerp hoog op de agenda. Je kunt op fnv.nl/audiovisueel volgen wat er zoal gebeurt. Of je kunt direct op de hoogte worden gehouden via https://onderzoek.fnv.nl/?f=m4ly4tzebq.

Vragen?

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact op met: Andree.Ruiters@fnv.nl, vakbondsbestuurder FNV Media & Cultuur.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.