Mensen zijn belangrijker dan winst

Marktwerking vereist goede regels

Je kunt het je haast al niet meer voorstellen, maar er was een tijd dat je nog wist wie je postbode was, de buschauffeur gewoon een plas kon doen tijdens zijn dienst, de thuishulp tijd had voor een praatje met je oma en de treinen ook reden als er blaadjes op het spoor lagen.

Energiebedrijven, openbaar vervoer, de post

Wat is er ongelooflijk veel veranderd. Vooral in de zogeheten publieke sector, met organisaties en bedrijven die er eigenlijk voor ons allemaal horen te zijn. Denk aan de energiebedrijven, het openbaar vervoer, woningcorporaties, ziekenhuizen, de omroep, de post.

Speelbal van de vrije markt

Zij zijn steeds meer de speelbal van de vrije markt. Alles draait om het spel tussen wat wij als samenleving vragen en wat deze bedrijven en organisaties ons willen verkopen. En met dat laatste is op zich niets mis. Want dit brengt ons ook veel welvaart, nieuwe idee├źn en werk.

Ziekenhuizen die hun deuren sluiten

Maar soms gaat het ook vreselijk mis. Dan blijkt dat we die vrijheid met z’n allen niet aankunnen. Dan heb je mensen in de zorg die amper tijd hebben om hun werk goed te doen. En postmedewerkers die niet eens weten wie hun collega’s zijn. Ja, zelfs ziekenhuizen die hun deuren moeten sluiten.

Winst gaat voor de poppetjes

Wij zien dat veel bedrijven en organisaties de centen belangrijker vinden dan de kwaliteit van het werk en hoe hun mensen hun werk moeten doen. Winst gaat voor de poppetjes. Dat moet anders.

Collega’s, geen concurrenten

De FNV wil dat de politiek zorgt voor goede regels. Je moet als werkenden collega’s zijn, geen concurrenten. Je moet je werk goed kunnen doen, voor jou maar ook voor de mensen voor wie je er bent. Je moet gezond je werk kunnen doen, zonder grote werkdruk. Je werkgever moet dan ook meer gaan betalen voor flexwerk dan voor vaste banen.

Tijdlijn voor deze actie