Stakingen streekvervoer vanaf donderdag opgeschort

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 14 maart 2023

Vakbonden FNV en CNV hebben vandaag bij de landelijke manifestatie in Utrecht bekend gemaakt dat zij de stakingen in het streekvervoer van donderdag 16 maart tot en met in ieder geval 24 maart opschorten. Dat hebben de bonden besloten om de verkenners hun werk te kunnen laten doen.

Deze verkenners, Han Busker en Harry van der Kraats, zijn gisteren door staatssecretaris I en W (Infrastuctuur en Waterstaat) Vivianne Heijnen aangesteld om werkgevers en werknemers weer aan tafel te krijgen. De staatssecretaris was vandaag aanwezig bij de manifestatie en nam een witboek in ontvangst.

Stemmen is geborgd

De aangekondigde staking van 15 maart gaat door. Mensen die slecht ter been zijn of een beperking hebben en afhankelijk zijn van het openbaar vervoer om te gaan stemmen, kunnen zich melden. Er wordt daartoe een meldpunt geopend. Later vandaag volgt daar meer informatie over.

Verkenners

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Er is ons alles aan gelegen om tot een goed cao-resultaat te komen, dát is waar we voor strijden met de stakingen. We gaan er dan ook alles aan doen om er uit te komen; we verwachten dat de verkenners de partijen dichter bij elkaar kunnen brengen. Het is goed dat het kabinet uiteindelijk gevoelig is voor de roep van de chauffeurs om meer verantwoordelijkheid te nemen in dit langdurige conflict.’

Eerlijke kans

Hanane Chikhi, onderhandelaar CNV Vakmensen: ‘Gisteren hebben we voor het eerst in bijna twee maanden weer met de werkgevers om de tafel gezeten. Dat was een belangrijke eerste stap; nu willen we het proces met de verkenners graag een eerlijke kans geven. Daarom hebben we vandaag, samen met FNV, besloten tot een stakingspauze. Daarna kijken we hoe de situatie ervoor staat. Want ons uiteindelijke doel staat vast: een goede cao voor al die duizenden werknemers in het openbaar vervoer, met harde afspraken over het aanpakken van de hoge werkdruk, een loonsverhoging die recht doet aan de hoge inflatie en een regeling om eerder te kunnen stoppen met werken.’