Loon bij ziekte: tijdelijk contract

Werk je als oproep- of uitzendkracht en word je ziek? Dan is je recht op salaris afhankelijk van het soort contract dat je hebt.

Oproepcontract met voorovereenkomst

Heb je een oproepcontract met voorovereenkomst? Dan heb je een afspraak met je werkgever dat je pas na oproep gaat werken. Jij bent vrij om het werk te accepteren.

70% van je loon

Word je ziek tijdens de periode waarvoor je ingeroosterd bent? Dan moet je werkgever in ieder geval 70% van het salaris voor de afgesproken periode betalen. Dit kan oplopen tot 100%, afhankelijk van de afspraken in je cao. Is je salaris van de afgelopen periode lager dan 70% van het minimumloon? Dan heb je recht op het minimumloon.

Geen recht meer op salaris

Als de afgesproken periode is afgelopen, dan stopt ook je tijdelijke arbeidsovereenkomst. Je hebt dan geen recht meer op salaris.

Ziektewetuitkering

Word je ziek binnen 4 weken na je laatste oproepperiode? Dan heb je recht op een Ziektewetuitkering van het UWV.

Meer over je rechten bij een oproepcontract

Nulurencontract

Met een nulurencontract ben je verplicht te gaan werken, als je werkgever je oproept. Word je ziek tijdens de periode waarvoor je bent ingeroosterd? Dan heb je recht op 70% van het loon voor de afgesproken ingeroosterde periode. Afhankelijk van afspraken in je cao kan dit oplopen tot 100%.

Geen recht op salaris

Ben je na de ingeroosterde periode nog steeds ziek? Dan heb je geen recht op salaris. Je werkgever is namelijk alleen verplicht je salaris door te betalen voor de periode waarvoor je ingeroosterd bent.

Geen ziektewetuitkering

Je hebt ook geen recht op een Ziektewetuitkering van het UWV, zolang het arbeidscontract duurt. Alleen wanneer het arbeidscontract is afgelopen, heb je mogelijk recht op een Ziektewetuitkering.

Loondoorbetaling

Soms heb je recht op loondoorbetaling na de afgesproken ingeroosterde periode. Dat is het geval wanneer je 3 maanden achter elkaar heel regelmatig bent opgeroepen en ook hebt gewerkt. Je werkt dan bijna altijd hetzelfde aantal uren. Dan heb je recht op een arbeidscontract met een vast aantal uren, dat bestaat uit het gemiddeld aantal gewerkte uren.

Meer over je rechten bij een nulurencontract

Uitzendcontract

In de meeste uitzendcontracten is een uitzendbeding opgenomen. Dat betekent dat je dienstverband eindigt, zodra je je ziek meldt bij het uitzendbureau. Je kunt dan alleen aanspraak maken op een Ziektewetuitkering van het UWV. De hoogte van de Ziektewetuitkering is 70% van je uitkeringsdagloon. Het uitkeringsdagloon is je gemiddelde loon van de periode vóór je ziekte. Dit bedrag wordt bepaald door het UWV.

Let op: In de ABU-cao en de NBBU-cao (dit zijn uitzend-cao’s) staat dat je als zieke uitzendkracht nog recht hebt op een aanvulling tot 91% van je loon in het eerste jaar. In het tweede jaar krijg je een aanvulling tot 80%.

Loondoorbetaling

Hoe langer je voor het uitzendbureau werkt, hoe meer rechten je als uitzendkracht krijgt. Een van die rechten is loondoorbetaling bij ziekte.

Meer over je rechten als uitzendkracht

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen