Loon bij ziekte: vast contract

Heb je een vast contract? Dan moet je werkgever als je ziek bent minstens 70% van je salaris doorbetalen. Is die 70% lager dan het minimumloon? Dan moet je baas in je eerste ziektejaar minstens het minimumloon betalen.

Soms krijg je meer dan 70%

In veel cao's is geregeld dat je werkgever bij ziekte je hele salaris doorbetaalt. Of in ieder geval je hele salaris in het eerste ziektejaar en 70% in je tweede ziektejaar. Ook in je contract kunnen hierover afspraken staan. Controleer dit als je ziek bent. Let op: je mag nooit minder krijgen dan in je cao staat.

Let op: Je mag nooit minder salaris krijgen tijdens je ziekte dan in je cao staat.

Soms krijg je niet meteen je ziektegeld

In sommige cao's is afgesproken dat je werkgever bij ziekte 2 dagen loon of 2 verlofdagen kan inhouden. Je wordt dan pas betaald na deze wachtdagen. Dit worden ook wel wachtdagen genoemd. Het is verstandig om dit te controleren in je cao. Val je niet onder een cao? Dan moet deze regeling in je contract staan. Anders moet je werkgever over al je ziektedagen loon uitbetalen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict