Ziekte en klachten tijdens zwangerschap en verlof

Tijdens je zwangerschap kun je last krijgen van verschillende kwalen en gezondheidsklachten. Bijvoorbeeld bekkeninstabiliteit, hoge bloeddruk en te vroege weeën. Dit kan ervoor zorgen dat je (tijdelijk) niet meer kunt werken.

Ziekmelden

Word je tijdens je zwangerschap ziek, geef dit dan op de normale manier door aan je werkgever. Heeft je ziekte te maken met je zwangerschap, bijvoorbeeld een te hoge bloeddruk of bekkeninstabiliteit, dan hoor je dat te melden bij je werkgever. Hij kan dan een Ziektewetuitkering aanvragen bij het UWV om vervanging te betalen. Jij houdt gewoon je salaris.

Heb je een uitkering?

Ontvang je een WW-, WAO- of WIA-uitkering, dan moet je je ziek melden bij het UWV.

Heb je zwangerschaps- of bevallingsverlof?

• Je werkt niet omdat je ziek bent en je had eerder doorgegeven dat je minder dan 6 weken zwangerschapsverlof (het verlof voor je uitgerekende datum) zou opnemen. Dan gaan vanaf 6 weken voor je uitgerekende datum de ziektedagen tellen als zwangerschapsverlofdagen. Ook als je ziekte niets met de zwangerschap te maken heeft.
  • Word je ziek tijdens je bevallingsverlof, dan lopen je verlof en je zwangerschapsuitkering gewoon door.
  • Kun je na je bevallingsverlof niet werken door je zwangerschap of de bevalling? Dan moet je je ziekmelden bij je werkgever. Hij vraagt een Ziektewetuitkering voor je aan.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector