Ook wassers CleanLease Goes in actie voor goede cao

Zij lunchen dinsdag 18 mei langer en krijten eisen op de stoep

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 14 mei 2021

Weer een actie bij een industriële wasserij. Ook de medewerkers van Cleanlease in Goes zijn het wachten op een goede cao helemaal zat. Zij houden daarom dinsdag 18 mei een extra lange lunchpauze en krijten hun eisen bij het bedrijf op de stoep.

Textielwassers en FNV voeren hele week actie

Dino Djulbic, bestuurder FNV Textielverzorging: ‘Het geduld van de mensen in de wasserijen is schoon op. Hoe lang moet het nou nog duren voor de werkgevers knappe afspraken met ons willen maken over meer loon en gezond je pensioen halen?’

Halfuur langer pauzeren

Bij de Zeeuwse wasserij werken zo’n zestig mensen. Zij maken beddengoed, handdoeken en uniformen schoon voor ziekenhuizen, verpleeghuizen en vakantieparken in de regio. Dinsdag gaan zij om 11.00 uur naar buiten, halen een lunchpakketje op van de FNV en pauzeren tot 12.00 uur, een halfuur langer dan normaal. Verder krijten zij hun eisen op de stoep van het bedrijf.

Onmisbare beroepsgroep houdt estafette

Het protest bij Cleanlease in Goes is de vierde in een estafette van acties die de FNV houdt met mensen uit deze onmisbare beroepsgroep. Woensdag zijn de wassers van CWS Workwear in Den Bosch aan een actieweek begonnen en maandag is de beurt aan chauffeurs van CWS in Drachten. Eerder lieten medewerkers uit de industriƫle wasserijen zich ook al zien en horen bij het Leids Universitair Medisch Centrum.

5% en een zwaar-werkregeling

De werknemers in de industriƫle wasserijen wachten al maanden op een nieuwe cao. Die moet ingaan per 1 juli 2020 en een jaar duren. Zij eisen een zwaar-werkregeling en een generatiepact, naast een loonsverhoging van 5%. In een peiling van de FNV zei onlangs driekwart van de medewerkers dat zij niet gezond hun pensioen zullen halen. Brancheorganisaties FTN en Netex hebben vrijdag 7 mei een ultimatum van de FNV voor een goede cao laten verlopen.

Nu nog klantvriendelijk

Volgens FNV-bestuurder Yolanda Reus (Textielverzorging) gaat het nu nog vooral om ‘klantvriendelijke acties’, waar de klanten van de wasserijen, zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen en industrie, weinig last van zullen hebben. ‘Nog niet, in ieder geval. De mensen in de wasserijen zijn ontzettend loyaal aan hun klanten, dit is ook de allereerste keer dat zij in actie komen. Zij willen het liefste dat hun klanten zoveel mogelijk buiten schot blijven. Of dat zo blijft, hangt af van de werkgevers. Die moeten ons nu een keer tegemoet gaan komen.’

Aparte afspraken noodlijdende bedrijven

Onder de cao Textielverzorging vallen zo’n 7.000 mensen. Binnen de sector draaien vooral de wasserijen die linnengoed en uniformen schoonmaken voor ziekenhuizen over het algemeen goed. Reus: ‘Dat geldt voor veel meer dan de helft van de sector. Voor wasserijen die aan de horeca leveren en die het nu zwaarder hebben, kunnen we binnen de cao maatwerkafspraken maken. Dat hebben we ook meerdere keren aangeboden. Maar de werkgevers weigeren dat; zo verschuilen de goed-draaiende bedrijven zich achter de slecht-draaiende.’