FNV wil verbod op onkruidbestrijder glyfosaat

Oproep aan nieuwe landbouwminister Staghouwer

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 20 januari 2022

De FNV wil zo snel mogelijk een verbod op het gebruik van glyfosaat in Nederland. Dat schrijft de vakbond in een brief aan minister Henk Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

FNV wil verbod op onkruidbestrijder glyfosaat

'Er zijn sterke aanwijzingen dat dit onkruidbestrijdingsmiddel kanker, Alzheimer en Parkinson veroorzaakt bij mensen die ermee werken', zegt Kitty Jong, vicevoorzitter van de FNV. 'Werknemers in de agrarische sector moeten een veilige en gezonde werkomgeving hebben. Het is onacceptabel dat deze stof nog gebruikt wordt.’

Geef Europa goede voorbeeld

Met de oproep loopt de FNV vooruit op het aflopen van de Europese vergunning voor het gebruik van glyfosaat, op 15 december dit jaar. Petra Bolster, dagelijks bestuurder van de FNV: ‘Wij vragen de minister: wacht niet op de besluitvorming in Europa, maar geef het goede voorbeeld en verbied dit middel bij ons nu al volledig.’

Een onmiddellijk verbod

Daarmee schaart de bond zich ook achter de internationale vakbond IUF, voor onder andere voeding en landbouw, en EFFAT, de Europese koepel voor vakbonden in de agrarische sector. Zij willen wereldwijd, en dus ook in Europa, een onmiddellijk verbod.

De bekende gele akkers

Glyfosaat is de omstreden chemische stof in onkruidbestrijdingsmiddelen. Boeren gebruiken het onder andere om het groen van hun akkers te halen. Dan kunnen ze die makkelijker bewerken. Hierdoor ontstaan de bekende gele akkers. Het middel mag nu nog gebruikt worden in de landbouw en thuis, maar al niet meer in de openbare ruimte, zoals in plantsoenen.

Je mag geen enkel risico lopen

Het gezaghebbende internationale onderzoeksinstituut naar kanker IARC noemt de stof ‘verdacht kankerverwekkend’ voor de mens. Jong: ‘Ons uitgangspunt is dat altijd moet worden gestreefd naar een zogeheten nul-blootstelling bij dit soort stoffen. Je mag geen enkel risico lopen met je gezondheid als je werkt met dit soort middelen.’

Onafhankelijk onderzoek

De FNV wil dat het gebruik van alternatieven wordt gepromoot en gestimuleerd. Denk aan grond vaker omploegen en schoffelen of onkruid wegbranden. Ook moet er op nationaal en Europees niveau onafhankelijk onderzoek komen naar de effecten die glyfosaat en andere chemische gewasbeschermers hebben op de gezondheid van boeren, telers en omwonenden.

Winsten gaan boven gezondheid

De overheid vertrouwt nog te vaak op onderzoek van producenten, die stuk voor stuk zeggen dat het middel ongevaarlijk is voor mensen. Jong: ‘Het lijkt erop dat de winsten van fabrikanten boven de gezondheid gaan van de mensen die ermee moeten werken.’

Lees onze brief aan de minister