Chauffeurs textielverzorger CWS Drachten voeren actie

Maandag 17 mei: voor zwaar-werkregeling en meer loon

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 14 mei 2021

De chauffeurs van textielverzorger CWS in Drachten voeren maandag 17 mei actie. Zij hangen een spandoek op bij hun logistiek centrum. Dino Djulbic, FNV-bestuurder Textielverzorging: ‘De mannen zijn er klaar mee. Ze wachten nu al maanden op een goede cao, met een structurele loonsverhoging en afspraken om gezond hun pensioen te halen.'

Medewerkers van wasserijen voeren actie voor cao

Bij het logistiek centrum in de Friese stad werken 25 tot 30 chauffeurs. Deze zogeheten servicemedewerkers rijden wasgoed en hygiëneproducten, zoals handdoekrollen en maandverbandcontainers, naar de klanten, vooral bedrijven in de industrie. De chauffeurs nemen een brief mee (pdf) waarin zij uitleggen waarom ze actievoeren en waarin ze begrip vragen voor hun situatie. Djulbic: ‘Daar staat in: nu werk ik nog, maar zonder goede cao straks misschien niet meer.’

Onmisbare beroepsgroep

Het bedrijf in Drachten is één van de plekken waar mensen uit deze onmisbare beroepsgroep deze en volgende week in actie komen. Woensdag zijn de collega’s van industriële wasserij CWS Workwear in Den Bosch begonnen aan hun actieweek. Zij dragen een week lang actiehesjes tijdens hun werk.

75% haalt pensioen niet gezond

De mensen in de textielverzorging eisen een nieuwe eenjarige cao per 1 juli 2020, met een loonsverhoging van 5%. Verder willen ze een zwaar-werkregeling en een generatiepact. In een peiling van de FNV zei onlangs driekwart van de medewerkers dat zij denken dat zij niet gezond hun pensioen zullen halen. Brancheorganisaties FTN en Netex hebben vrijdag 7 mei een ultimatum van de FNV voor een goede cao laten verlopen.

Nu nog klantvriendelijk

Volgens FNV-bestuurder Yolanda Reus (Textielverzorging) gaat het overal om ‘vriendelijke acties’, waar de klanten van de wasserijen, zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen en industrie, weinig last van zullen hebben. ‘Nog niet, in ieder geval. De mensen in de wasserijen zijn ontzettend loyaal aan hun klanten, dit is ook de allereerste keer dat zij in actie komen. Zij willen het liefste dat hun klanten zoveel mogelijk buiten schot blijven. Of dat zo blijft, hangt af van de werkgevers.’

Aparte afspraken noodlijdende bedrijven

Onder de cao Textielverzorging vallen zo’n 7.000 mensen. Binnen de sector draaien vooral de wasserijen die linnengoed en uniformen schoonmaken voor ziekenhuizen over het algemeen goed. Reus: ‘Dat geldt voor veel meer dan de helft van de sector. Voor wasserijen die aan de horeca leveren en die het nu zwaarder hebben, kunnen we binnen de cao maatwerkafspraken maken. Dat hebben we ook meerdere keren aangeboden. Maar de werkgevers weigeren dat; zo verschuilen de goed-draaiende bedrijven zich achter de slecht-draaiende.’