Medewerkers industriële wasserij Den Bosch voeren week lang actie

Zij willen 5% erbij en afspraken om gezond hun pensioen te halen

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 11 mei 2021

De medewerkers van de industriële wasserij CWS Workwear in Den Bosch voeren vanaf woensdag 12 mei een week lang actie. Zij dragen de hele week actiehesjes tijdens hun werk. Yolanda Reus, FNV-bestuurder Textielverzorging: ‘Ze zijn het zat en willen eindelijk een goede cao, met structureel meer loon en afspraken om gezond hun pensioen te halen.’

Medewerkers wasserij Den Bosch voeren deze week actie

De wasserij in Den Bosch is één van de plekken waar mensen uit deze onmisbare beroepsgroep deze en volgende week in actie komen. Zij eisen een nieuwe eenjarige cao per 1 juli 2020, met een loonsverhoging van 5%. Verder willen ze een zwaar-werkregeling en een generatiepact.

75% haalt pensioen niet gezond

In een peiling van de FNV zei onlangs driekwart van de medewerkers dat zij denken dat zij niet gezond hun pensioen zullen halen. Brancheorganisaties FTN en Netex hebben vrijdag 7 mei een ultimatum van de FNV voor een goede cao laten verlopen.

Nu nog klantvriendelijke acties

Volgens FNV-bestuurder Reus gaat het om ‘vriendelijke acties’, waar de klanten van de wasserijen, zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen en industrie, weinig last van zullen hebben. ‘Nog niet, in ieder geval. De mensen in de wasserijen zijn ontzettend loyaal aan hun klanten, dit is ook de allereerste keer dat zij in actie komen. Zij willen het liefste dat hun klanten zoveel mogelijk buiten schot blijven. Of dat zo blijft, hangt af van de werkgevers.’

Cao voor 7.000 mensen

Onder de cao Textielverzorging vallen zo’n 7.000 mensen. Binnen de sector draaien vooral de wasserijen die linnengoed en uniformen schoonmaken voor ziekenhuizen over het algemeen goed.

Voor wasserijen horeca andere afspraak

Reus: ‘Dat geldt voor veel meer dan de helft van de sector. Voor de wasserijen die aan de horeca leveren en die het nu zwaarder hebben, kunnen we binnen de cao een andere afspraak maken. Dat hebben we ook meerdere keren aangeboden. Maar de werkgevers weigeren dat; zo verschuilen de goed-draaiende bedrijven zich achter de slecht-draaiende.’