Fonds Energietransitie & Klimaat

Mondiaal FNV zet zich in voor een eerlijke overgang naar duurzame energie.

Toegang tot duurzame energie vinden we belangrijk. Vakbonden willen hun (informeel) werkenden helpen met hun dagelijkse tijdrovende zoektocht naar betaalbare energie. Daarnaast dragen wij met de projecten bij aan het verkleinen van de negatieve effecten van de klimaatverandering. Training, onderwijs en bewustwordingscampagnes zijn een belangrijk onderdeel van dit fonds. Ook steunen wij duurzame energieprogramma's van onze partners op locatie.

Sustainable Development Goals (SDG's)

De projecten in dit fonds dragen bij aan SDG 13: Klimaatactie en SDG 8: eerlijk werk.

Lees meer over alle SDG's

Voorbeeldprojecten

Wij steunen projecten waarmee op zonnepanelen aangedreven waterpompen voor 80 duizend families uit de allerlaagste kastes in India water beschikbaar komt. Maar ook elektrische riksja’s voor de armste vrouwen die nu zware lasten op hun hoofd dragen. Dit zijn twee duurzame energieprojecten in India die mede door de inzet van dit fonds, in samenwerking met de Self Employed Women’s Association (SEWA) zijn opgestart. Door deze projecten en de vakbond, zijn al tienduizenden gezinnen geholpen met een duurzaam energieprogramma.

Download de flyer