Fonds Kinderarbeid

Mondiaal FNV zet zich in voor de bestrijding van kinderarbeid, via steun aan projecten met vakbonden en via de Stop Kinderarbeid Coalitie. Kinderen hebben recht op onderwijs. En: kinderarbeid houdt armoede in stand; het werk dat kinderen doen kan beter door volwassenen gedaan worden. Dan verdienen de volwassenen een hoger loon en kunnen de kinderen naar school. Let children learn and parents earn.

Veilig naar school gaan is een belangrijk onderdeel van het voorkomen van kinderarbeid. We zetten ons in om kinderen naar school te begeleiden en daar te houden, via kwalitatief goed onderwijs. Dat doen we in samenwerking met de ouders, docenten en de hele gemeenschap. Zo worden er kinderarbeidvrije zones ontwikkeld en krijgen docenten training en voorlichting over kinderarbeid. Hierbij is ook speciale aandacht voor meisjes. Hierdoor wordt schooluitval voorkomen, school aantrekkelijk gemaakt, én worden leerlingen gemotiveerd.

Sustainable Development Goals (SDG's)

De projecten in dit fonds dragen bij aan SDG 4: Kwaliteitsonderwijs.

Lees meer over alle SDG's

Voorbeeldprojecten

School is de beste werkplaats. Samen met Education International doen we een project in zeven Afrikaanse landen. Door naar school te gaan, beschermen leraren kinderen tegen schooluitval en kinderarbeid en daarmee vergroten we de kans op betere toekomst. Als we meisjes langer laten leren, heeft dat een positief effect op hun toekomst.

Jij kunt onze collega’s steunen bij de bestrijding van kinderarbeid. Ter gelegenheid van het Jaar van de Uitbanning van Kinderarbeid zamelen we geld in voor het Fonds Kinderarbeid.

Doneer nu

We steun(d)en o.a. ook projecten van vakbond SEWA (India). Een daarvan is de steun aan 200 kinderopvangcentra in India, die in totaal 900 kinderen opvangen. Deze kinderen krijgen inentingen, eten, onderwijs en zorg. En eenmaal op school, houdt SEWA contact met ze. Zo draagt de bond bij aan de bestrijding van kinderarbeid. In de kinderopvangcentra krijgen de moeders ook onderwijs en vakbondstraining om zich te versterken. Dit samen zorgt voor bewustwording, minder kinderarbeid en minder armoede.

Meer over thema Kinderarbeid:

Download de flyer