Klimaat en werk: Samen voor een duurzame toekomst

Door Redactie 23 juni 2020

Vandaag, 24 juni 2020, vindt de wereldwijde klimaatactiedag CEPOW plaats. Een mooi initiatief van internationale vakbondsfederatie ITUC. CEPOW (Global Day of Action to Climate- and Employment-Proof Our Work) zet duurzaam herstel na Covid-19 in de schijnwerpers. Een herstel met aandacht voor het klimaat én een sociale, eerlijke toekomst. Ook Mondiaal FNV zet zich hiervoor in. Vakbonden spelen een belangrijke rol in de overgang naar duurzame banen.

Herstel- en klimaatplannen

De coronacrisis heeft wereldwijd gevolgen voor de economie. Het maken van herstelplannen staat daarom hoog op de agenda van vele landen en organisaties. De plannen richten zich op een sociale en eerlijke toekomst. En het klimaat kunnen we hierbij zeker niet vergeten. Om de klimaatcrisis tegen te gaan, moeten de herstelplannen hand in hand gaan met klimaatplannen. Zo maken we onze banen klimaatbestendig en duurzaam. En zorgen we voor een toekomst die écht sociaal, duurzaam en eerlijk is.

"We weten dat de wereld niet door kan gaan met de normale gang van zaken- herstelplannen moeten zorgen voor een sociaal rechtvaardige toekomst, samen met plannen om ons werk klimaat- en werkgelegenheidsbestendig te maken", vertelt Sharan Burrow, voorzitter van de ITUC.

Duurzame ontwikkeling

Mondiaal FNV zet zich in voor de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG 8). We omarmen daarom ook de klimaatdoelen van het Parijs-akkoord. Om deze doelen te behalen, en klimaatverandering tegen te gaan, is een energietransitie nodig. Het overgaan op nieuwe energiebronnen heeft invloed op onze banen. Denk bijvoorbeeld aan banen in de energie-, landbouw- en transportsector. Tegelijkertijd ontstaan er nieuwe banen rondom hernieuwbare energie.

Om al deze veranderingen in goede banen te leiden, is het van belang dat werknemers mee kunnen praten over de plannen van werkgevers en overheden. Vakbonden spelen hierin een grote rol. Mondiaal FNV steunt de vakbonden en zet zich in voor een eerlijke overgang naar nieuwe, duurzame banen.

Het werk van Mondiaal FNV

Klimaatverandering beïnvloedt de banen en leefomgeving van werknemers. Ook daarom is het van belang dat zij een stem hebben in klimaatdiscussies. Wij ondersteunen vakbonden wereldwijd, zodat zij op kunnen komen voor de rechten van werknemers. En zodat zij mee kunnen praten over een duurzame economie en duurzame banen. Lees hieronder wat we al doen.

Het SEWA-project in India

In samenwerking met de Self Employed Women’s Association (SEWA), hielp Mondiaal FNV bij het opzetten van duurzame energieprogramma’s.

Lees meer over SEWA India

Klimaatactie in Nigeria

Mondiaal FNV steunt de sociale dialoog over duurzame energiebronnen tussen de Nigeriaanse regering, werkgevers en vakbonden.

Lees meer over de klimaatactie in Nigeria