SDG 8: Eerlijk werk en economische groei

Een van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen

Wereldwijd zijn er afspraken gemaakt om de aarde meer leefbaar, sociaal en een stukje eerlijker te maken. Deze afspraken zijn door de Verenigde Naties benoemd als Sustainable Development Goals (duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of SDG’s). Het werk van Mondiaal FNV en haar partners draagt bij aan meerdere SDG’s. Een daarvan is SDG 8.

india-scheepssloop-meisje-haalt-plastic-uit-touwen

Doelstelling SDG 8

SDG 8 staat voor eerlijk werk en economische groei. De doelstelling is: Bevorder aanhoudende, inclusieve en duurzame economische groei, volledige en productieve tewerkstelling en waardig werk voor iedereen. De inzet van Mondiaal FNV (en vakbonden in het algemeen) richt zich grotendeels op deze SDG.

SDG-8.png

Wil je weten wat de andere doelstellingen zijn? Lees dan de algemene pagina over SDG’s.

Hoe draagt Mondiaal FNV bij aan SDG 8?

Alle activiteiten van de partners die we steunen, richten zich op ‘fatsoenlijk werk’. Werkenden moeten kunnen onderhandelen over hun arbeidsvoorwaarden (sociale dialoog). Een loon waarvan ze rondkomen, een veilige en gezonde werkplek, sociale zekerheid en het recht om mee te beslissen: het draagt allemaal bij aan een beter leven en een toekomst. Voor de werkenden zelf en hun families. Op deze manier vermindert de ongelijkheid, zijn de inkomsten constant en groeit het vertrouwen van consumenten. En dát zijn gunstige factoren voor aanhoudende, inclusieve en duurzame economische groei.

Sociale dialoog en veilig & gezond werken

Mondiaal FNV steunt projecten om de sociale dialoog tussen werknemers en werkgevers te bevorderen. We helpen vakbonden hun capaciteit te vergroten om goed te kunnen onderhandelen met werkgevers en/of de overheid. Dat lukte al heel goed in Peru. Daar hebben werknemers en werkgevers samen een nationale Stichting van de Arbeid opgericht. En dat zorgde voor goede resultaten in verschillende cao-onderhandelingen.

Ook veilig en gezond werken is een groot thema. Zo steunt Mondiaal FNV trainingen aan scheepsslopers op de sloopwerven in India, Pakistan en Bangladesh om veilig en gezond te werken. Daardoor gebeuren er al veel minder (dodelijke) ongelukken op sloopwerven in India.

SDG 8 en de coronacrisis

Sociale dialoog en veilig en gezond werken, zijn ook tijdens de coronacrisis een erg belangrijk onderwerp. We steunen onze partners extra in deze lastige tijd:

Wil je weten wat Mondiaal FNV nog meer doet voor de vakbonden tijdens de crisis? Lees dan alles over corona en de gevolgen voor werkenden wereldwijd.