Fonds Veilig & Gezond werken

Mondiaal FNV zet zich in voor veiligheid en gezondheid op de werkvloer.

De wereld telt nogal wat risicovolle beroepen. Met vakbonden wereldwijd werken we aan bewustwordingscampagnes over veilig en gezond werken en voeren we lobby richting de overheid voor bescherming, sociale zekerheid en werkgarantie. En met resultaat. Zo zetten de vakbonden in onder meer de landbouw-, textiel en bouwsector zich bijvoorbeeld in om werkenden te beschermen tegen COVID-19 op het werk en verlies van inkomen.

Sustainable Development Goals (SDG's)

Projecten in dit fonds dragen bij aan SDG 8: Eerlijk werk en economische groei.

Lees meer over alle SDG's

Voorbeeldprojecten

Een van onze projecten is voor Sherpa’s in Nepal (voorklimmers, berggidsen en dragers van bagage). Sinds de Nepalese vakbond veiligheidstrainingen verzorgt, is het aantal ongelukken op de rivieren en in de Himalaya met Sherpa’s en rafters gedaald met 40%. Ook hebben we projecten waarin scheepsslopers getraind worden. Die hebben een vergelijkbare aanpak en effect als die in Nepal. Onder dit fonds vallen ook projecten waarin de lokale vakbonden de boeren in India trainen en bewustmaken via voorlichtingscampagnes, om veiliger te werken en op te komen voor hun rechten.

Meer over thema Veilig & Gezond werken:

Download de flyer