SDG’s: Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen

Het werk van Mondiaal FNV en de SDG’s

De wereld is groter dan Nederland. Wereldwijd zijn er afspraken gemaakt om de aarde meer leefbaar, sociaal en een stukje eerlijker te maken. Deze afspraken zijn door de Verenigde Naties benoemd als zogenaamde Sustainable Development Goals (duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of SDG’s). Het werk van Mondiaal FNV en haar partners draagt bij aan meerdere SDG’s.

SDG's als kompas

Op 25 september 2015 bereikten 193 landen tijdens een bijeenkomst van de VN overeenstemming over mondiale doelen tot 2030. Het gaat om 17 financiële, sociale en ecologische doelen die moeten leiden tot een betere wereld.

Sinds januari 2016 heeft ieder land de verplichting om te werken aan de duurzame ontwikkeldoelstellingen. Bedrijven, overheden, ngo’s, kennisinstellingen én burgers moeten zich moreel en verplicht inzetten om de doelen in 2030 te behalen. De SDG’s kan je zien als een soort kompas. De noodzaak om de doelstellingen te halen neemt toe, al helemaal sinds de coronacrisis.

Mondiaal FNV en de SDG’s

Het werk van Mondiaal FNV en haar partners draagt bij aan meerdere SDG’s:

SDG 8: Eerlijk werk en economische groei            SDG 4: Kwaliteitsonderwijs

eerlijk-werk-economische-groei                                                  kwaliteitsonderwijs

SDG 5: Gendergelijkheid                                        SDG 13: Klimaatactie

gendergelijkheid                                                  klimaatactie

Betere arbeidsvoorwaarden wereldwijd

Mondiaal FNV zet zich in voor betere arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden voor mensen uit landen in Afrika, Azië, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Ver weg? Niet als je bedenkt dat veel van onze consumentenartikelen juist in die landen gemaakt worden. We bieden daarom financiële ondersteuning aan projecten van werknemersorganisaties, vakbonden en ngo’s. Zij zetten zich in voor de bevordering van fatsoenlijk werk en sociale dialoog. Ook zijn onze partners dagelijks bezig met de bestrijding van discriminatie, ongelijkheid en kinderarbeid. Het hele palet draagt bij aan de bestrijding van armoede in het algemeen, en aan het bereiken van verschillende SDG’s in het bijzonder.

duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen-sbgAlle duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)

Meer info

Wil je meer weten over de Sustainable Development Goals? Bekijk dan de website van SDG Nederland.