Fonds Gelijkheid

Mondiaal FNV zet zich in om de positie van vrouwen binnen vakbonden en op de werkvloer te verbeteren.

Vrouwen hebben nog regelmatig minder rechten dan mannen op de werkvloer. Ze worden eerder ontslagen, krijgen minder snel een contract en hebben vaak geen goed sociaal vangnet omdat ze bijvoorbeeld in de informele economie werken. Denk daarbij aan straatverkopers en hulp in de huishouding. Door middel van trainingen, voorlichtingscampagnes en coaching versterken wij de positie van vrouwen in projectlanden en draag je via dit fonds wereldwijd bij aan meer gelijkheid.

Sustainable Development Goals

Projecten in dit fonds dragen bij aan SDG 5: Gendergelijkheid.

Lees meer over alle SDG's

Onze projecten

Uit het Mondiaal FNV-fonds ‘Gelijkheid’ wordt in 2023 een bijdrage gegeven aan de projecten:

• Beter werk en rechten voor huishoudelijk medewerkers

In India bestaat een grote vraag naar huishoudelijk personeel. De meeste huishoudelijk medewerkers zijn vrouw en behoren tot gemarginaliseerde, etnische groepen en de lagere, arme kasten. Ze hebben te maken met een combinatie van allerlei soorten uitbuiting en uitsluiting, op basis van klasse, kaste, geloof, stam en gender. Ze hebben onzeker werk, lage lonen, lange werkdagen en slechte en soms gevaarlijke arbeidsomstandigheden en ze werken veelal uit het zicht in privéhuizen.

Onze partner Bal Vikas Dhara werkt aan het opzetten van een nationale alliantie van vakbonden voor huishoudelijk medewerkers. Hierdoor kunnen de rechten en werkomstandigheden van huishoudelijk medewerkers beter aangepakt worden.

Om tot een nationale alliantie van vakbonden te komen worden de capaciteiten van de vakbonden en werkers versterkt en ontwikkelen ze een gemeenschappelijke strategie. Ondertussen zetten de vakbonden zich in voor de belangen van de huishoudelijk werkers en het werven van leden. Voor de officiële registratie moet een bepaald aantal leden behaald zijn.

• Herstel van basisvakbonden in door oorlog getroffen regio’s in Ethiopië

Het conflict in het noorden van Ethiopië brak in november 2020 uit in de regio Tigray. Het conflict breidde zich langzaam uit naar andere delen in het noorden van Ethiopië, en eiste vele mensenlevens. Ook eigendommen gingen verloren. Bedrijven werden vernield, werkers verloren hun baan en vakbonden verloren hun eigendommen en leden. Zij staan nu voor grote uitdagingen om hun dagelijkse vakbondswerk te doen. Afgezien van het materiële verlies, is het moreel van de arbeiders en vakbondsleiders zwaar getroffen.

Wederopbouw van vier bedrijfsbonden
Met dit project steunen we de Ethiopische bouwbond EICF voor de wederopbouw van vier bedrijfsbonden in de stad Kombolcha, die als gevolg van de oorlog in Tigray verwoest zijn. De EICF blaast deze vier bonden weer nieuw leven in door trainingen (Resilience Management), groepsactiviteiten en het aanschaffen van apparatuur.

Meer info over deze projecten en wat maakt jouw bijdrage mogelijk? >

Download de flyer

Lees meer over de projecten in Fonds Gelijkheid

Lees meer over de andere fondsen