Senioren & corona

Veelgestelde vragen en antwoorden

Door corona ligt het openbare leven stil en moeten we allemaal 1,5 meter afstand houden. Eenzaamheid ligt onder senioren op de loer. Daarnaast heeft corona ook nog invloed op de belastingservice en bijeenkomsten. Hieronder vind je vragen en antwoorden.

In verband met de verspreiding van het Coronavirus gingen de afspraken met de belastingservice die tot en met 1 juni gepland waren, helaas niet door. Belastingservice FNV gaat op verschillende locaties door heel Nederland weer haar belastinghulp aanbieden. Het gaat hier om een beperkte herstart van de dienstverlening op alleen de dagen 25, 26 en 27 juni.

Lees hier wat je kunt doen

Helaas hebben we alle bijeenkomsten moeten afzeggen.  We vinden uw en onze gezondheid belangrijker en we willen zeker geen bijdrage leveren aan het verder verspreiden van het virus. Houd onze activiteitenkalender in de gaten om te zien wanneer wij weer nieuwe bijeenkomsten organiseren.

Vind je het lastig om thuis te zitten door het coronavirus? Zorg dan dat je bezig blijft, blijf in beweging. Of zoek eens op internet naar goede en leuke manieren om anderen te helpen. Meld je bijvoorbeeld aan voor online vrijwilligerswerk. Zo kun je je opgeven om eenzame ouderen te bellen, vanuit je eigen huis. Of om ze een kaartje te sturen.

Lees meer hierover op de website NL voor Elkaar.

Wil je aan iemand je verhaal kwijt of  heb je advies of extra hulp nodig omdat je thuis moet blijven?  Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888). Je kunt bellen van maandag t/m donderdag tussen 8.30-21.00 uur. Op vrijdag tussen 8.30-18.00 uur en op zaterdag tussen 10.00-16.00 uur. Of kijk op www.rodekruis.nl

Het is helemaal niet vreemd als je ongerust of angstig bent door alle gebeurtenissen. Dit zijn voor iedereen vreemde tijden. We weten ook niet hoe lang het allemaal gaat duren. Het is daarom juist belangrijk om rustig te blijven. Kijk hier voor tips van het Rode Kruis over hoe je dat kunt doen. Of bel de Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888).

Op deze website van het RIVM vind je de belangrijkste informatie over het virus makkelijk uitgelegd.

De rechtspositie van AOW-gerechtigden wijkt op een aantal punten af. Je hebt als AOW-gerechtigde géén recht op WW, omdat jouw werkgever voor jou geen WW-premie betaalt. Als je een AOW-uitkering hebt (of je staat op het punt die te krijgen) en je verliest je baan, dan heb je ook geen recht op een transitievergoeding.

Ben je als AOW-gerechtigde werkzaam als uitzendkracht? Kijk dan goed in je uitzendovereenkomst. Het kan zijn dat daarin staat dat de uitzendovereenkomst automatisch eindigt, als de inlener (het bedrijf waarvoor je werkt) je niet langer als uitzendkracht nodig heeft.

De inlener mag dit alleen maar doen:

1) Als dit schriftelijk is vastgelegd in het ‘uitzendbeding’ of de uitzendovereenkomst.

2) Tijdens de eerste 78 weken dat je als uitzendkracht werkt voor het uitzendbureau.
Lees ook de veel gestelde vragen over corona en uitzendwerk

Als zzp’er moet je zelf zorgen voor een verzekering tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Je komt als AOW’er niét in aanmerking voor de tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemen (Tozo). Dat is een regeling voor zzp’ers die financieel worden getroffen door de coronacrisis.
Lees ook de veel gestelde vragen over corona en zzp’ers