Bijna met pensioen?

Hier moet je op letten

Als je met pensioen gaat dan verandert er veel. In plaats van loon krijg je AOW en misschien een pensioenuitkering. Bekijk onze handige tips over wat er voor jou verandert in deze nieuwe levensfase.

Pensioen aanvragen

6 maanden voordat je stopt met werken krijg je een vragenlijst van je pensioenfonds. Deze vragenlijst moet je invullen en terugsturen. Met jouw antwoorden maakt het pensioenfonds een overzicht van het pensioen dat je krijgt uitbetaald. Het pensioenfonds stuurt jou deze zogenoemde ‘pensioen-offerte’ om te ondertekenen. Meestal 3 maanden voor je eerste pensioendag.

Let op: Niet ieder pensioenfonds neemt contact met je op. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor de aanvraag van je pensioen.

AOW aanvragen

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) stuurt je ongeveer 4 maanden voor je AOW-leeftijd een melding 'aanvraag AOW-pensioen'. Je kunt het digitaal of met een formulier aanvragen. Woon je in het buitenland? Dan moet je zelf contact opnemen met de SVB.

Let op: één keer recht op heffingskorting

Bereid je voor op een onaangename fiscale verrassing in het jaar dat je stopt met werken. De kans bestaat dat je in dat jaar meer dan één inkomen hebt: salaris, pensioen en AOW. Vaak wordt bij elk inkomen de heffingskorting toegepast, terwijl je maar één keer recht hebt op heffingskorting. Dan heb je te weinig belasting betaald. De Belastingdienst stuurt je dan een aanslag om die belasting alsnog te betalen.

Sommige mensen schrikken hiervan. Het is daarom verstandig om hiervoor geld te reserveren. Of zorg dat maar één uitkerende instantie de heffingskorting toepast, bijvoorbeeld de SVB. Dit kun je zelf rechtstreeks regelen met je pensioenfonds (of andere uitkerende instantie). Verder krijg je in het belastingjaar dat je de AOW-leeftijd bereikt te maken met de (alleenstaande)ouderenkorting.

Invloed op toeslagen

Als jouw inkomen na pensionering hoger of lager is dan daarvoor, heeft dit gevolgen voor je huur- of zorgtoeslag. Met een lager inkomen kun je recht hebben op meer toeslag. Met een hoger inkomen kan het zijn dat je te veel huur- of zorgtoeslag krijgt. Dit moet je dan later weer terugbetalen. De Belastingdienst kan je hierover informeren. Je kunt als FNV-lid ook advies en hulp krijgen van onze Belastingservice FNV.

Opbouw AOW

Je bouwt 2% AOW op voor elk jaar dat je verzekerd bent voor de AOW. De opbouw begint 50 jaar voor jouw AOW-leeftijd. Je kunt AOW opbouwen tot jouw AOW-leeftijd.

Doorwerken

Na je AOW kun je doorwerken;(Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd). Vraag je werkgever naar de mogelijkheden. Ontvang je (pre)pensioen en ga je weer werken of ben je nog aan het werk? Let dan goed op. Misschien krijg je dan minder (pre)pensioen. Soms is werken zelfs met nadruk verboden. Vraag dit na bij je pensioenfonds.

Bekijk onze folder

Koop- of huurhuis

Voor de meeste gepensioneerde koopwoningbezitters geldt dat de hypotheekrenteaftrek lager is. Woon je in een sociale huurwoning dan ben je als oudere vrijgesteld van de inkomensafhankelijke huurverhoging (scheefwonen) per 1 juli 2017.