Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Winkelstraat & corona

Veelgestelde vragen en antwoorden

Winkels zijn plaatsen waar veel mensen tegelijk aanwezig zijn. Dat maakt dat er relatief grote kans op besmetting bestaat, die beperkt kan worden door beschermende maatregelen te treffen. Het gaat niet alleen om de veiligheid van klanten, maar ook om de veiligheid van medewerkers, die met heel veel klanten in contact komen. Ieders veiligheid staat nu voorop.

Klik op het onderwerp waarover je meer wilt weten

1. Veilige werkplek & hygiëne

2. Ziek en rooster 

3. Compensatie

1. Veilige werkplek & hygiëne

Iedereen wordt opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken. Maar als dat in jouw werk niet mogelijk is, gelden de adviezen van het RIVM. Op dit moment verplichten zij niet om afdelingen, fabrieken of organisaties te sluiten als er meer dan 100 mensen tegelijkertijd werken. Jouw werkgever is ook verplicht te zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Hij moet hiervoor de risico’s in kaart brengen, beoordelen en passende maatregelen nemen. Zoals het geven van voorlichting en zorgen voor voldoende zeep en tissues op toiletten. Ook het wisselen van de ploegendiensten en of shifts vraagt extra aanpassingen om contactmomenten te vermijden.

Verder adviseert het RIVM om thuis te blijven bij klachten van neusverkoudheid of hoesten, keelpijn of koorts. Vermijd in zo'n geval contact met anderen en meld je op de gebruikelijke manier ziek.

Je kunt zelf met je werkgever overleggen hoe hij de risico’s op besmetting verder kan verkleinen. Bijvoorbeeld door extra aandacht te besteden aan de schoonmaak van spullen waarmee besmetting makkelijker wordt overgedragen. Denk aan deurkrukken, toetsenborden, printers en binders of telefoons. Ook moet hij zorgen voor duidelijke communicatie over hygiënemaatregelen en instructies over handen wassen.

Er moet een plek zijn waar jij je handen goed kunt wassen met zeep en wel meerdere keren per dag. Niet alleen in je pauze, maar zo vaak als jij het nodig vindt. Er moet voldoende papier aanwezig zijn om je handen te kunnen afdrogen.

Bekijk hiervoor onze algemene veelgestelde vragen.

De winkel moet regelmatig goed schoon worden gemaakt. Dat wil zeggen: de winkel zelf en de zaken die vaak aangeraakt worden: mandjes, handvatten, pinautomaten, kassa’s, handscanners, toonbanken et cetera.

De winkels willen dat betalen met contant geld in hun winkels wordt verboden vanwege de coronacrisis. Dat is alleen nog niet geregeld. Minister-president Rutte heeft een oproep aan iedereen gedaan om met pin te betalen. Willen klanten toch contant betalen? Vraag ze dan het geld neer te leggen en leg zelf het wisselgeld en bonnetje op de toonbank neer. Zo beperk je het contact tussen handen.

Via handen verspreiden virussen zich heel gemakkelijk. Door goed en regelmatig je handen te wassen verklein je de kans dat je ziek wordt, maar ook dat je anderen besmet. Bekijk de tips van het RIVM over hoe je goed je handen kunt wassen. Handschoenen dragen heeft geen zin. Onjuist gebruik kan besmetting namelijk juist in de hand werken.

Je werkgever mag je erop wijzen dat handschoenen je niet beschermen en om die reden terecht vragen ze uit te doen.

We zien dat eigenlijk overal in Nederland kassaschermen worden of zijn geplaatst. Het plaatsen van kassaschermen is een goede maatregel om verspreiding van het virus tegen te beperken. Heeft jouw winkel dit niet? Ga dan het gesprek met je werkgever aan en wijs hem op zijn verantwoordelijkheden om het personeel en de aanwezigen in zijn winkel zo goed mogelijk te beschermen.

Hier gelden in principe dezelfde regels als in de winkel: voldoende afstand houden en ieder half uur je handen kunnen wassen, of vaker, als je dat wilt. Scanners moeten ook regelmatig schoongemaakt worden, net als de orderpick-karren. Je moet tenminste 1,5 meter afstand van je collega’s kunnen houden in de gangpaden bij het picken. Reachtrucks en OPT moeten iedere keer, ook als ze even geleend worden, worden schoongemaakt.

2. Ziek & rooster

Er zijn uiteraard veel ziektes waardoor je kunt uitvallen ook zonder dat je koorts hebt. Hiervoor gelden de normale regels. Het gaat erom dat wanneer je verkouden bent (keelpijn, hoesten, niezen en loopneus) en je normaalgesproken wel naar het werk zou zijn gegaan. Ben je verkouden, dan meld je dit aan je werkgever en dan blijf je thuis. Ben je verkouden en heb je koorts, dan moet je je ziek melden. Dat is de richtlijn vanuit het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Maar weet wel dat je dit niet hoef te bewijzen aan je werkgever. Het is namelijk niet verplicht om je werkgever te melden wat jij onder de leden hebt. Maar omdat het coronavirus zo besmettelijk is, levert dat gevaar op voor de algemene gezondheid. Het is daarom verstandig om aan je werkgever te vertellen dat je bent besmet met corona. Want je werkgever is verplicht om te zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving, ook voor al je collega’s.

Dat mag. Alleen als dat tijdens werktijd gebeurt moet je gewoon doorbetaald worden. Je moet dat dan wel aangeven bij je werkgever: 'ik ga naar huis, maar je moet wel mijn werktijd doorbetalen'. Als je dat niet doet is er sprake van wederzijdse instemming en dan hoeft je werkgever je niet te betalen.

Zolang er minder werk is (bijvoorbeeld omdat de winkel gesloten is of de winkelopeningstijden zijn beperkt) kan er ander werk worden opgedragen. Dat geldt voor alle voorkomende werkzaamheden in redelijkheid (bijvoorbeeld webcare, telefonische klantenservice of logistieke klussen).

3. Compensatie

Bekijk hiervoor onze algemene veelgestelde vragen.

Sommige werkzaamheden kunnen komen te vervallen. Veel winkels zijn een aantal weken gesloten. Het kan zijn dat er tijdelijk minder werk is in de winkel waar je werkt. De FNV vindt dat je werkgever eerst moet kijken naar de mogelijkheden binnen het bedrijf om dit op te vangen. Hij kan je bijvoorbeeld bijscholen, tijdelijk ander werk laten doen (binnen of buiten het bedrijf) of aan je vragen verlof op te nemen. Het kan zijn dat er toch min-uren ontstaan.

Het is niet de bedoeling om de gevolgen van de coronacrisis met min-uren op te vangen. Omdat we niet in een economische crisis willen belanden door het coronavirus, heeft de regering besloten een tijdelijke noodmaatregel in te voeren: de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Deze vervangt de huidige regeling werktijdverkorting (wtv) en moet door je werkgever bij het UWV worden aangevraagd. Zolang je werkgever geld krijgt uit deze regeling, kun jij niet ontslagen worden en krijg je je volledige loon betaald. Dit geldt ook als je een flexibel contract hebt of voor een uitzendbureau werkt. Lees op de site van de rijksoverheid wat dat betekent.

Bekijk hiervoor onze algemene veelgestelde vragen.