Tips voor thuiszorggesprek

Als oudere heb je vaak meer zorg nodig. Omdat ouderdom nu eenmaal gebreken met zich mee brengt. Gelukkig is er in Nederland goede zorg beschikbaar.

Het keukentafelgesprek

Heb je thuiszorg aangevraagd bij je gemeente of ga je dat binnenkort doen? In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) staat dat de gemeente jouw persoonlijke situatie dan zorgvuldig moet onderzoeken. Voor dit onderzoek krijg je meestal een gesprek bij jou thuis. We noemen we dit het ‘keukentafelgesprek’.

• Je hebt recht op een gratis onafhankelijke ‘cliëntondersteuner’, bijvoorbeeld een medewerker van Stichting Mee of van een mantelzorgorganisatie. Een ‘cliëntenondersteuner’ helpt je om het gesprek voor te bereiden maar kan ook met je meegaan.
  • Je kunt zelf iemand meenemen naar dit gesprek. Zoals je een zoon of dochter of een vriend of vriendin die jouw situatie goed kent.
  • Denk vooraf goed na over wat je zelf niet meer kunt doen en welke hulp je daarom nodig hebt. Zet ook op een rijtje wat je nog wel zelf kunt doen, misschien met hulp van mensen uit je eigen omgeving. Zet op papier waar je het over wilt hebben.
  • Spreek aan het begin van het gesprek af dat je een schriftelijk verslag van het gesprek wilt krijgen. En spreek af dat je aanpassingen in het verslag mag maken. Je hebt daar recht op.
  • Maak zelf aantekeningen over hoe het gesprek verloopt. Of vraag dat aan je ‘cliëntondersteuner’, familielid of kennis die je bij het gesprek hebt uitgenodigd.
  • Ook bij andere contacten over de Wmo-zorg (bijvoorbeeld telefoongesprekken met de gemeente of zorgaanbieder) is het verstandig om steeds te noteren: ​wanneer je contact hebt gehad, met wie en waarover je contact had.
  • Het kan ook handig zijn om het keukentafelgesprek op te nemen. Bijvoorbeeld met je mobiele telefoon. Je kunt het gesprek dan later nog eens op je gemak afluisteren. Ga je het gesprek opnemen, dan moet je dat vooraf wel aangeven.

Bezwaar maken

Ontvang je na je aanvraag een beschikking over de zorg die je krijgt waar je het niet mee eens bent? Je kunt dan een bezwaarschrift indienen. Dat moet je doen binnen de tijd die in de beschikking staat. Meestal is dat binnen 6 weken. Je kunt hiervoor gebruik maken van ons voorbeeld bezwaarschrift (Word-document).

Download het voorbeeld bezwaarschrift (Word)

Bezuinigingen door de gemeente

Veel ouderen krijgen minder uren huishoudelijke verzorging. Niet omdat ze die uren niet meer nodig hebben, maar omdat de gemeente bezuinigt. Ouderen moeten steeds meer betalen voor hun thuiszorg. En verliezen door faillissementen van thuiszorgorganisaties hun vertrouwde hulp. Als je een klein pensioen hebt, is dat niet gemakkelijk. Veel ouderen worden zo de dupe van de ontwikkelingen in de zorg. Veranderingen in de zorg zijn nodig en mogelijk. Maar dan wel zorgvuldig én eerlijk. En met respect voor de ouderen in Nederland.

Acties voor goede zorg

In veel gemeenten voert FNV Senioren actie voor goede zorg voor ouderen. In Noord Nederland brengen leden van FNV Senioren samen met FNV Uitkeringsgerechtigden, FNV Zorg en Welzijn en Lokaal FNV de situatie in de diverse gemeenten in kaart. Bijvoorbeeld door vragenlijsten te sturen naar onze leden over hun ervaringen met de zorg. En door het bevragen van gemeenten over hun beleid. Zo krijgen we een beeld van de huidige situatie en kunnen we per gemeente vervolgacties bepalen. Ook in andere delen van Nederland zijn we actief met acties voor een betere zorg of tegen ontslagen in de thuiszorg.