Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Tips voor thuiszorggesprek

Als oudere heb je vaak meer zorg nodig. Omdat ouderdom nu eenmaal gebreken met zich mee brengt. Gelukkig is er in Nederland goede zorg beschikbaar.

Corona

In verband met corona vinden er geen thuisbezoeken plaats of kun je op een vakbondshuis terecht voor informatie of begeleiding over de Wmo. Voor vragen over nieuwe Wmo-aanvragen, huishoudelijke hulp, woningaanpassing of aangepast vervoer graag een mail sturen naar seniorennoordwest@fnv.nl onder vermelding van de Wmo-vraag, naam en telefoonnummer waarop je overdag bereikbaar bent. Onze e-mailcoördinator neemt contact met je op voor afstemming en beantwoording.

Heb je een dringende vraag over jouw Wmo-aanvraag?

  • bel met ons Contactcenter, tel: 088 - 368 0 368 (elke werkdag van 08:30 – 17:30 uur)

Het keukentafelgesprek

Heb je thuiszorg aangevraagd bij je gemeente of ga je dat binnenkort doen? In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) staat dat de gemeente jouw persoonlijke situatie dan zorgvuldig moet onderzoeken. Voor dit onderzoek krijg je meestal een gesprek bij jou thuis. We noemen we dit het ‘keukentafelgesprek’.

  • Je hebt recht op een gratis onafhankelijke ‘cliëntondersteuner’, bijvoorbeeld een medewerker van Stichting Mee of van een mantelzorgorganisatie. Een ‘cliëntenondersteuner’ helpt je om het gesprek voor te bereiden maar kan ook met je meegaan.
  • Je kunt zelf iemand meenemen naar dit gesprek. Zoals je een zoon of dochter of een vriend of vriendin die jouw situatie goed kent. 
  • Denk vooraf goed na over wat je zelf niet meer kunt doen en welke hulp je daarom nodig hebt. Zet ook op een rijtje wat je nog wel zelf kunt doen, misschien met hulp van mensen uit je eigen omgeving. Zet op papier waar je het over wilt hebben.
  • Spreek aan het begin van het gesprek af dat je een schriftelijk verslag van het gesprek wilt krijgen. En spreek af dat je aanpassingen in het verslag mag maken. Je hebt daar recht op.
  • Maak zelf aantekeningen over hoe het gesprek verloopt. Of vraag dat aan je ‘cliëntondersteuner’, familielid of kennis die je bij het gesprek hebt uitgenodigd. 
  • Ook bij andere contacten over de Wmo-zorg (bijvoorbeeld telefoongesprekken met de gemeente of zorgaanbieder) is het verstandig om steeds te noteren: ​wanneer je contact hebt gehad, met wie en waarover je contact had.
  • Het kan ook handig zijn om het keukentafelgesprek op te nemen. Bijvoorbeeld met je mobiele telefoon. Je kunt het gesprek dan later nog eens op je gemak afluisteren. Ga je het gesprek opnemen, dan moet je dat vooraf wel aangeven.