Dit zijn onze cao-voorstellen

FNV Metaal heeft de volgende voorstellen voor de nieuwe cao van Tata Steel:

Dit willen wij in jouw nieuwe cao van Tata Steel

FNV Metaal Tata Steel stelt een looptijd voor van één jaar, van 1 april 2022 tot en met 31 maart 2023.

Koopkrachtbehoud: FNV wil alle salarisschalen, inclusief de persoonlijke salarissen, per 1 april 2022 verhogen met een Automatische Prijs Compensatie (APC) voor koopkrachtbehoud.

Koopkrachtverbetering: Om de koopkracht van de werknemers daadwerkelijk te verbeteren, eist FNV naast de APC een loonsverhoging van € 150 bruto per maand per 1 april 2022.

Iedere werknemer, ongeacht leeftijd, belonen op basis van functie en ervaring. Dat is niet alleen eerlijk, het is ook keihard nodig om jongeren te werven en te behouden voor Tata Steel. Per 1 april 2022 moet de jeugdschaal voor 18-jarigen binnen Tata Steel dan ook verdwijnen. Vanaf die datum worden alle werknemers vanaf 18 jaar beloond als vakvolwassen werknemer.

Wij stellen voor de mogelijkheden voor de invoering van een 13e maand bij Tata Steel te verkennen met de cao-partijen.

Wij stellen voor om het generatiepact met twee jaar te verlengen tot en met 31 december 2026. Daarnaast dienen alle deelnemers zelf te kunnen beslissen op welk moment ze in het generatiepact willen stappen vanaf de leeftijd van 60 jaar.

Er moet binnen de looptijd van deze cao een gezonde tarra voor de ploegendienstmedewerkers vastgelegd én nageleefd worden binnen Tata Steel. Een tarra die recht doet aan de problemen op het gebied van veiligheid, opleidingen, personele bezetting, verlofaanvragen en grote werkdruk op de werkvloer.