Groen staal

Een plan goed voor het klimaat, een schonere IJmond en werkgelegenheid

De FNV heeft een plan gepresenteerd voor een duurzaam en groen Tata Steel. Ons plan laat zien dat vergroenen samen kan gaan met behoud van werkgelegenheid.

Groen staal

Balans

De FNV wil dat er een keuze wordt gemaakt die zowel goed is voor het klimaat en de omgeving als voor de werkgelegenheid. Dat vraagt om investeringen die het bedrijf niet volledig zelf zal kunnen dragen. Hulp van overheden is noodzakelijk om de werkgelegenheid en leefbaarheid in de IJmond opnieuw in balans te brengen.

Wat willen we bereiken

• Steun voor onze plannen voor groener, schoner staal uit de IJmond, van overheden en andere stakeholders.
  • Een snelle onafhankelijke haalbaarheidsstudie en het voltooien van de business case waarin de geschetste overstap naar een EAF/DRI-installatie gedetailleerd is uitgewerkt en naast die van CCS wordt gezet.
  • Aanpassing van de regels voor inzet van gelden voor CO2-reductie, zodat alle initiatieven voor CO2- reductie gesubsidieerd kunnen worden.
  • Een betrokken rijksoverheid die meestuurt op de ontwikkeling van de staalindustrie in de IJmond.
  • Toekomstperspectief voor de 40.000 mensen die werk en inkomen hebben dankzij de aanwezigheid van de staalindustrie in de IJmond.
  • Een betere leefbaarheid in de directe leefomgeving, met minder ervaren overlast en nadelige gevolgen voor de volksgezondheid.
  • Draagvlak voor en het behoud van hoogwaardige staalproductie op deze locatie.
  • Een bedrijf dat actief onderdeel is van een circulaire maatschappij.
  • Een brede maatschappelijke coalitie die schouder aan schouder staat en zich inzet voor bovenstaande doelen.

Wil je meer weten over het FNV-plan 'Groen Staal'? Bekijk dan de video waarin de voorzitter van het bestuur van FNV Tata Steel, Gerrit Idema, uitlegt waarom 'Groen Staal' broodnodig is.