Aanvragen zwangerschaps- en bevallingsverlof

Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof vraag je schriftelijk aan bij je leidinggevende of de afdeling P&O. Je werkgever mag het verlof niet weigeren. Heb je een uitkering of ben je zzp’er, dan doe je een aanvraag bij het UWV.

Verlof aanvragen bij je werkgever

• Op zijn laatst 3 weken voordat je verlof ingaat, vraag je schriftelijk verlof aan bij je leidinggevende of de afdeling P&O. Dat is minimaal 7 weken voor de uitgerekende bevallingsdatum. Je zwangerschapsverlof begint op zijn laatst 4 weken voor deze datum. Het is beter om je verlof veel eerder aan te vragen, zodat je werkgever voldoende tijd heeft om een vervanger voor je te regelen.
  • In je aanvraag noem je de uitgerekende datum en per wanneer je met verlof wilt.
  • Bij je aanvraag geef je een bewijs mee van je arts of verloskundige waarin de uitgerekende bevallingsdatum staat.
  • Je leidinggevende of de afdeling P&O zal je aanvraag bevestigen met een brief waarin de ingangsdatum van het zwangerschaps- en bevallingsverlof staat.

Werkgever mag verlof niet weigeren

Je werkgever mag het verlof niet weigeren. Heb je hierover een meningsverschil met je werkgever, dan kan de FNV je hierbij ondersteunen. Neem in dat geval contact met ons op.

Verlof aanvragen bij het UWV

Als je zwanger bent met een WW-, WIA- of Ziektewetuitkering, kun je ook minstens 16 weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof krijgen. Je vraagt dit aan bij het UWV.

Werk je als zzp’er? In de regeling Zelfstandig en Zwanger (ZeZ) is geregeld dat zelfstandigen recht hebben op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. De aanvraag voor deze uitkering doe je bij het UWV.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector