Werk je als zelfstandige (zzp’er) en ben je zwanger, dan heb je recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering van 16 weken via het UWV.

Recht op een uitkering

Volgens de regeling Zelfstandig en Zwanger (ZeZ) heb je als zelfstandige recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Zwangere vrouwen die werken als alfahulp, particuliere huishoudelijke hulp, als zelfstandig ondernemer of meewerkend echtgenote kunnen een uitkering van 16 weken krijgen van het UWV.

Hoe lang krijg ik de uitkering?

Voor zwangerschap en bevalling samen krijg je 16 weken een uitkering. De uitkering geldt voor 5 werkdagen en dus niet voor zaterdag en zondag.

Wanneer gaat de uitkering in?

De uitkering gaat in tussen 6 en 4 weken voor de uitgerekende datum. Je bepaalt zelf op welke dag in deze periode je de uitkering laat ingaan. Wordt je kindje eerder geboren dan de uitgerekende datum, dan houd je recht op totaal 16 weken uitkering. Wordt je kind later geboren, dan duurt de uitkering langer dan 16 weken.

Hoe hoog is de uitkering?

De hoogte van de zwangerschaps- en bevallingsuitkering hangt af van je inkomen in het jaar voordat je de uitkering krijgt. Je uitkering is nooit hoger dan het minimumloon. Werkte je als zelfstandige minimaal 1.225 uur per jaar in de onderneming? Dan is de hoogte van je uitkering net zoveel als de hoogte van het minimumloon. Het maakt dan niet uit wat je inkomsten waren in het jaar ervoor. Je krijgt ook nog 8% vakantietoeslag. Die ontvang je als je uitkering is gestopt.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector