Salarisverhoging

Een goed moment om je werkgever om een salarisverhoging te vragen, is je beoordelingsgesprek. Ook op andere momenten kun je om meer loon vragen. Lees onze tips om je goed voor te bereiden op het gesprek met je werkgever.

Afspraken over loonsverhoging in de cao

In de cao of bedrijfsregeling staat vaak wanneer jij recht hebt op een salarisverhoging. Dit kan gaan om een:​

• Cao-verhoging op een bepaalde datum.
  • Verhoging door een (periodieke) beoordeling.
  • Automatische periodiek op een bepaalde datum.

Een werkgever moet zich aan de cao of bedrijfsregeling houden en zal daar niet zomaar van afwijken. Je kunt tussentijds wel om meer salarisverhoging vragen, maar officieel heb je daar geen recht op! Dus bedenk goed wat de kans van slagen is. Het is belangrijk dat je relatie met je werkgever goed blijft.

Sluit je functieomschrijving niet meer aan?

Het kan zijn dat je meer taken hebt gekregen. Dan kun je recht hebben op een hoger salaris. In de cao staat vaak hoe je dit kunt aanpakken. In dit geval moet je je werkgever eerst vragen om een aanpassing van je functieomschrijving. Als je verzoek wordt goedgekeurd, wordt de aangepaste functieomschrijving opnieuw ingedeeld. Dat kán tot een hogere indeling en daarmee een salarisverhoging leiden.

Bereid je goed voor!

Heb je geen cao of bedrijfsregeling? En staat er in je contract niets over een salarisverhoging of hoe je die kan krijgen? Dan heb je meer ruimte om te onderhandelen. Bereid je goed voor. Een goed begin is het halve werk. Bekijk onze tips voor een succesvol gesprek.

1

Kijk eerst in je contract of er een cao of bedrijfsregeling voor jou geldt. Daarin staat vaak geregeld wanneer je recht hebt op een salarisverhoging.

2

Zet voor het gesprek jouw argumenten voor een salarisverhoging op een rij. Op die manier kom je tijdens het gesprek overtuigend en zeker van jezelf over.

• Bepaal voor het gesprek waarom je salarisverhoging wilt en hoe hoog het bedrag moet zijn.
  • Vergelijk bijvoorbeeld jouw salaris met dat van collega's. Of doe de salarischeck om te zien wat collega's in dezelfde functie ergens anders verdienen.
  • Bedenk wat het bedrag maximaal en minimaal moet zijn. Je stelt als eerste het maximale bedrag voor. Wees niet te voorzichtig, maar bedenk dat je voorstel wel haalbaar moet zijn. Lager dan het minimale bedrag wil je niet gaan. Op deze manier maak je ruimte om te onderhandelen.
  • Zet bij al deze bedragen het (bruto) maandsalaris en jaarsalaris op papier.
3

Spreek aan het begin van het gesprek duidelijk met je werkgever af of je het hebt over (bruto) maandsalarissen of jaarsalarissen. En of je de wettelijk verplichte 8% vakantietoeslag hierin wel of niet hebt meegenomen. Zo voorkom je verwarring en daarmee verkeerde beslissingen.

4

Houd de sfeer goed. Zit er niet meer in? Of niet zoveel als je had gedacht? Er is altijd een volgende keer, dus verpest de relatie niet.

5

Heb je in het gesprek afspraken gemaakt over een hoger salaris? Zorg ervoor dat er duidelijkheid is over de afspraken. Laat de afspraken op papier zetten. Natuurlijk de nieuwe bedragen, maar ook de datum waarop de wijzigingen ingaan. Bekijk je eerstvolgende salarisstrook goed of je nieuwe salaris klopt met de gemaakte afspraken.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector