Hoe onderhandel jij over je salaris bij een nieuwe baan?

Start je met een nieuwe baan en wil je weten hoe je een salarisonderhandeling aanpakt? Stevig onderhandelen loont! Veel mensen vinden dit lastig. Daarom helpen wij je op weg met onderhandelingstips en voorbeeldzinnen.

Bekijk de video

Voorbereiden onderhandeling salaris

Je solliciteert op een nieuwe functie en bent door naar het arbeidsvoorwaardengesprek. Tijd voor de salarisonderhandeling. Hierin onderhandel je over het salaris én de arbeidsvoorwaarden. Je kunt hierbij denken aan vakantiedagen, een auto van de zaak, een dertiende maand of verlofregelingen voor bijvoorbeeld scholing. In dit arbeidsvoorwaardengesprek kun je de ruimte nemen om te onderhandelen over het salaris van je nieuwe baan. Bereid je hier goed op voor:

• Onderzoek of je nieuwe baan onder een cao valt.
  • Kijk in de cao naar de salarisschalen en -tredes die passen bij jouw functie.
  • Onderzoek wat je waard bent: je opleiding, het aantal jaar ervaring en je vaardigheden spelen mee.
  • Bedenk vooraf wat het minimumsalaris is dat je uit de de salarisonderhandeling wilt halen, maar vertel dit niet. Het is niet gek om 10 procent boven je je wens (je startbod) te gaan zitten.
  • Bedenk vooraf waarom je dit waard bent; je kunt je werkervaring, opleiding, speciale cursussen en unieke bewezen talenten laten zien in je portfolio of referenties. Ook kun je verwijzen naar salarissen die gangbaar zijn in de markt voor deze functie. Het is handig als je weet of er een schaarste is in jouw functie. Dat onderhandelt makkelijker.

Onderhandelingstechnieken en voorbeeldzinnen

Tijdens een salarisonderhandeling is het niet handig om zelf met een eerste salariswens te komen. Laat de werkgever maar met een voorstel komen. Ook hoef je niet te vertellen wat je vorige salaris was. Maar hoe reageer je dan professioneel op zulke vragen? Deze voorbeeldzinnen kunnen je houvast geven:

• ‘Mijn vorige salaris is hier niet van belang, voor deze functie denk ik aan ….’
  • ‘Het salaris hangt af van taken en verantwoordelijkheden die bij deze functie horen, dus ik hoor graag van u aan welk salaris u denkt.’
  • ‘Ik heb liever dat u eerst een inschatting maakt van wat ik met mijn opleiding en ervaring in deze functie zou kunnen verdienen.’

Stap voor stap onderhandelen over salaris

1. Kom met een onderbouwd startbod. Hou nog wat argumenten achter de hand voor eventueel later in het proces van salaris onderhandelen.
  2. Luister naar de reactie van de werkgever en zijn argumenten. Vindt die jouw salariswens onmogelijk, vraag dan door naar de redenen. Probeer niet afkeurend te reageren, blijf respectvol en geïnteresseerd.
  3. Laat weten dat je de argumenten van de werkgever snapt, en vertel nogmaals wat jouw salariswens is en waarom. Gebruik nu de argumenten of voorbeelden die je nog niet had genoemd en wel hebt voorbereid.
  4. Merk je dat er geen ruimte meer is voor verder onderhandelen over je salaris, vraag dan naar de secundaire arbeidsvoorwaarden. Probeer dan tenminste te onderhandelen over extra vakantiedagen, individueel opleidingsbudget en/of voor jouw wenselijke thuiswerkmogelijkheden. Besef wel dat deze elementen niets opbouwen aan je pensioenrechten.
  5. Kom nu het liefst tot een gezamenlijke afspraak of vraag tijdens de salarisonderhandeling een paar dagen bedenktijd om op het eindbod in te gaan, dat is het salarisaanbod plus de andere arbeidsvoorwaarden. Bedenk: een te laag bod is natuurlijk niet wenselijk, maar probeer ook niet star vasthouden aan een te hoog bedrag. Laat je niet onder tijdsdruk zetten. Je kunt voorstellen dat jullie beiden zullen nadenken over het verschil en of jullie elkaar tegemoet kunnen komen. Plan dan een nieuwe afspraak en kom daarin met mogelijke oplossingen om tot een deal te komen. Kom je er echt niet samen uit? Besluit dan dat dit niet jouw baan is.

Zo pak jij een salarisonderhandeling aan

Heb jij die nieuwe baan gekregen? Gefeliciteerd! Dan krijg je meestal de ruimte om over je nieuwe arbeidscontract en je salaris te onderhandelen. Hoe pak je dat nu het beste aan? In deze film geeft Patricia van Loopbaan FNV jou tips om te onderhandelen als een professional.

In deze film geeft Patricia antwoord op vragen als:

• Hoe bereid je de onderhandelingen voor?
  • Welke onderhandelingsstijl past bij jou?
  • Welke vragen stel je?

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden