Functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek

Tijdens een functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek bespreek je met je leidinggevende hoe het gaat op je werk. Heb je nog plezier in je werk en ga je goed om met je collega’s? Doe je je werk goed? Bekijk onze tips voor het gesprek, dan kun je je goed voorbereiden. Niet eens met het verslag van je functionerings- of beoordelingsgesprek? Download dan onze voorbeeldbrief en stuur deze als reactie naar je werkgever.

Download de voorbeeldbrief

Functioneringsgesprek

In een functioneringsgesprek bespreek je met leidinggevende je werk van dit moment en mogelijke problemen hierin. Zoals je persoonlijke inzet en de sfeer. Ook bespreek je hoe je met je collega's omgaat en de situaties op het werk. Mogelijk bekijk je wat er nodig is om dingen te verbeteren of te veranderen in de toekomst.

• Het soort werk en het niveau van je werk.
  • De samenwerking met andere collega’s.
  • Waardoor kun je je werk niet doen of minder goed doen?
  • Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Beoordelingsgesprek

In een beoordelingsgesprek geeft je leidinggevende een oordeel over hoe jij je werk in de afgelopen periode hebt gedaan. Voor het gesprek moet jij weten wat je leidinggevende met je wil bespreken. Soms heeft de beoordeling gevolgen voor je salaris of contract. In je cao of bedrijfsregeling staat vaak waarop je werkgever je mag beoordelen. Vraag vóór het gesprek deze regeling op bij je werkgever.

• Dat je je werk beter doet, goed presteert en gemotiveerd blijft.
  • Dat je weet waar je goed in bent.  Maakt je werkgever gebruik van je kwaliteiten?
  • Dat je beslissingen hoort over arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld of en wanneer je een salarisverhoging krijgt.

Hoe bereid je een functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek goed voor?

Een gesprek komt van 2 kanten. Dus het is heel belangrijk dat ook jij je goed voorbereidt op het gesprek. Bekijk onze tips hieronder.

1. Zet op een rijtje hoe de afgelopen periode gegaan is

Heb je al eerder een gesprek gehad? Lees dan het verslag van de vorige keer goed door. Denk na over de volgende punten:

• Wat is er goed gegaan. Wat kan er beter.
  • Welke doelen heb je gehaald.
  • Hoe werk je samen met je collega’s en je leidinggevende.

2. Wat wil jij voor de komende periode

• Welke doelen wil je voor de komende periode halen.
  • Wat wil je leren. Waarop wil je je ontwikkelen.
  • Waarbij kan je werkgever je helpen om je werk beter te doen.

3. Maak aantekeningen

Er komt natuurlijk wel een verslag van het gesprek. Maar maak zelf ook aantekeningen, dan kun je die afspraken controleren.

4. Blijf rustig als het gesprek niet goed verloopt

Heel vervelend als het gesprek niet goed verloopt. Het kan natuurlijk zijn dat je leidinggevende kritiek heeft op je werk. En dat je het er helemaal niet mee eens bent. Probeer rustig te blijven en leg uit waarom je het niet eens bent. Ben je het niet eens met het verslag? Bekijk dan 'Niet eens met het verslag van je functioneringsgesprek?'

Niet eens met het verslag van je functionerings- of beoordelingsgesprek?

Je bent het niet eens met het verslag van je functionerings- of beoordelingsgesprek. Stuur dan zo snel mogelijk een schriftelijke reactie aan je werkgever. Daarin moeten goede redenen staan waarom je het niet eens bent met het verslag.

Download de voorbeeldbrief

Hulp van de FNV bij je reactie

Kom je er na het versturen van deze brief toch niet uit met je werkgever? Neem dan gerust contact met ons op, wij kunnen je helpen bij je vervolgstap.

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden