Auto van de zaak en bijtelling

Heb je een auto van de zaak? Dan zijn alle kilometers die je rijdt van huis naar werk (en terug) zakelijke kilometers. Als je de auto van de zaak ook privé gebruikt moet je daarvoor extra belasting betalen. Voor bestelauto’s gelden andere regels. Wil jij hulp met je belastingaangifte? Download dan onze brochure 'Zo werkt Belastingservice FNV'.

Zo werkt de belastingservice

Zakelijke auto privé rijden

Als je je zakelijke auto ook privé gebruikt, moet je daar bijtelling over betalen. De Belastingdienst vindt namelijk dat je een voordeel hebt, omdat je een auto van de zaak ook privé mag gebruiken. Zij zien dit voordeel als extra loon waarover je belasting moet betalen. De waarde van dit extraatje heet je bijtelling. Die bijtelling wordt opgeteld bij je salaris voordat de belasting berekend wordt. Deze belasting wordt vervolgens van je brutoloon afgehaald. Hierdoor hou je uiteindelijk minder nettoloon over wanneer je een zakelijke auto privé rijdt dan wanneer je dit niet zou doen.

De hoogte van de bijtelling hangt af van een aantal zaken, zoals de prijs van de auto en hoe vervuilend de auto is. Hoe hoger de bijtelling, hoe hoger de belasting is die je over je brutoloon betaald. Het maakt voor de Belastingdienst niet uit hoeveel privékilometers je rijdt. Deze hoef je dus ook niet bij te houden voor de Belastingdienst.

Eigen bijdrage en andere afspraken

Soms zijn er afspraken gemaakt met de werkgever over het privégebruik van de auto. Bijvoorbeeld dat je maar maximaal een aantal kilometers privé mag rijden. Of dat je een eigen bijdrage moet betalen. Deze regels staan in je contract of bedrijfsregeling.

Rijd je de auto niet privé?

Wil je niet extra betalen voor de auto? Dan mag je niet meer dan 500 kilometer per jaar privé rijden. Dit moet je wel kunnen bewijzen. Daarom moet je iedere rit die je maakt bijhouden in een rittenadministratie. Daarnaast moet je de ‘Verklaring geen privégebruik auto’ invullen. Een kopie van deze verklaring geef je aan je werkgever.

Bijtelling voor een bestelauto

Voor bestelauto’s zijn de regels een beetje anders. Wil je geen bijtelling voor je bestelauto? Dan zijn er een paar manieren om daarvoor te zorgen:

• Je werkgever kan je verbieden om de bestelauto privé te gebruiken. Aan het eind van de dag laat je de auto dan achter bij je werkgever.
  • Je zorgt voor een rittenadministratie als je de bestelauto mee naar huis neemt en vult de ‘Verklaring geen privégebruik auto’ in. Je mag dan niet meer dan 500 kilometer privé rijden met de auto.
  • Je vult de ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ in. Je verklaart dan samen met je werkgever dat je de bestelauto alleen zakelijk gebruikt. Je kunt de auto dan mee naar huis nemen en hoeft geen rittenadministratie bij te houden. Je mag de bestelauto dan niet privé gebruiken. Doe je dit wel? Dan betaal je de bijtelling alsnog en krijg je een boete.

Eenvoudig aangifte doen met onze belastingservice

Bij de FNV weten we als geen ander dat belastingen lastig zijn. Daarom kunnen onze leden al meer dan 50 jaar aankloppen bij Belastingservice FNV. Wil jij meer weten over onze gratis belastinghulp én hoe jij hier gebruik van kunt maken? Download dan de brochure ‘Zo werkt Belastingservice FNV’.

In deze brochure vertellen we jou:

• Wat Belastingservice FNV is.
  • Waarmee we je tijdens en buiten het invulseizoen kunnen helpen.
  • Waar we je helaas niet mee kunnen helpen.
  • Hoe en wanneer jij gebruik kunt maken van Belastingservice FNV.

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.