Auto van de zaak

Hoe zit het met de bijtelling?

Heb je een auto van de zaak? Dan zijn alle kilometers die je rijdt van huis naar werk (en terug) zakelijke kilometers. Het maakt daarvoor niet uit hoeveel kilometers je rijdt en hoe vaak je naar je werk reist. Als je de auto van de zaak ook privé gebruikt, moet je daarvoor extra belasting (bijtelling) betalen. Voor bestelauto’s gelden andere regels.

Privégebruik auto van de zaak

Bij privégebruik van de auto van de zaak betaal je een bijtelling. De Belastingdienst vindt dat je een voordeel hebt, omdat je de auto ook privé mag gebruiken. Zij zien dat als extra loon en daarover moet je belasting betalen. Hoe hoog dat bedrag is, hangt af van de prijs van de auto en hoe vervuilend de auto is.

Regels voor het privé rijden

Als je een bijtelling hebt, maakt het voor de Belastingdienst niet uit hoeveel privékilometers je rijdt. Je hoeft ook geen rittenadministratie bij te houden. Soms zijn er bepaalde regels voor het privégebruik van de auto. Bijvoorbeeld dat je maar maximaal een aantal kilometers privé mag rijden. Of dat je een eigen bijdrage moet betalen. Deze regels staan dan in je contract of bedrijfsregeling.

Rijd je de auto niet privé?

Wil je niet extra betalen voor de auto? Dan zorg je ervoor dat je niet meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. Maar dat moet je wel kunnen bewijzen. Houdt daarom iedere rit die je maakt bij in een rittenadministratie. Ook vul je de ‘Verklaring geen privégebruik auto’ in. Een kopie van die verklaring geef je aan je werkgever.

Zo zit het met een bestelauto

Voor bestelauto’s zijn de regels een beetje anders. Wil je geen bijtelling voor je bestelauto? Dan zijn er een paar manieren om daarvoor te zorgen.

• Je werkgever kan je verbieden om de bestelauto privé te gebruiken. Aan het eind van de dag laat je de auto dan achter bij je werkgever.
  • Je zorgt voor een rittenadministatie als je de bestelauto mee naar huis neemt. En je vult de 'Verklaring geen privégebruik auto' in. Je mag dan niet meer dan 500 kilometer privé rijden met de auto.
  • Je vult de 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' in. Je verklaart dan samen met je werkgever dat je de bestelauto alleen zakelijk gebruikt. Je kunt de auto dan mee naar huis nemen en je hoeft geen rittenadministratie bij te houden. Je mag de bestelauto dan privé niét gebruiken. Doe je dit wel? Dan betaal je de bijtelling alsnog en krijg je een boete.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector