Arbeidsvoorwaardengesprek

Tips en adviezen

Bij het solliciteren naar een baan hoort natuurlijk een sollicitatiegesprek. Maar ook het arbeidsvoorwaardengesprek is een belangrijk onderdeel van de sollicitatieprocedure. We geven je tips om zoveel mogelijk uit dit arbeidsvoorwaardengesprek te halen.

Download de video

Wat is een arbeidsvoorwaardengesprek?

Als het sollicitatiegesprek van beide kanten naar wens is gegaan, volgt er een arbeidsvoorwaardengesprek. In dit arbeidsvoorwaardengesprek legt je toekomstige werkgever uit welke voorwaarden er bij de baan horen, zoals het salaris, het aantal uur dat je werkt en hoeveel vakantiegeld je krijgt. Ook secundaire arbeidsvoorwaarden komen nu aan bod. Dit zijn bijvoorbeeld extra's als thuiswerkmogelijkheden, een dertiende maand of bonussen en reiskostenvergoeding.

Onderhandelen in arbeidsvoorwaardengesprek

Arbeidsvoorwaarden mogen niet tegen de wet in gaan en staan soms vast in de cao. Maar je kunt ook onderhandelen in je arbeidsvoorwaardengesprek. Over je salaris en het aantal uur dat je werkt bijvoorbeeld. Kom je daar niet verder mee in het arbeidsvoorwaardengesprek, dan kun je nog proberen om met de secundaire arbeidsvoorwaarden beter uit te komen voor jezelf. Om je goed voor te bereiden op het arbeidsvoorwaardengesprek hebben we een aantal tips voor je opgesteld.

Als je wilt onderhandelen in het arbeidsvoorwaardengesprek, is het slim om vooraf wat onderzoek te doen. Bekijk welke arbeidsvoorwaarden andere bedrijven aanbieden bij dezelfde functie. Val je onder een cao, lees dan welke afspraken over arbeidsvoorwaarden er zijn. Kijk op internet naar het gemiddelde salaris voor jouw functie en bedenk wat jij waard bent. Je opleiding(sniveau), werkverleden en leeftijd spelen hierbij natuurlijk ook mee.

Natuurlijk wil je graag een goed salaris, maar denk ook aan andere dingen die voor jou belangrijk zijn bij een nieuwe baan. Voor een fijne balans tussen werk en privé bijvoorbeeld, of een eerlijke reiskostenvergoeding als je ver weg woont. Waar wil je echt voor gaan en waar kun je in het arbeidsvoorwaardengesprek eventueel wel wat op inleveren?

Zorg dat je vooraf argumenten of voorbeelden hebt bedacht waarom bepaalde arbeidsvoorwaarden voor jou belangrijk zijn. Of waarom jij ze verdient. Werkervaring, bepaalde cursussen, je leeftijd of thuissituatie kunnen bijvoorbeeld invloed hebben op je wensen en eisen. Het is natuurlijk altijd aan je werkgever waarmee hij akkoord gaat, maar voorbeelden en argumenten kunnen helpen. Probeer zelfverzekerd maar respectvol en vriendelijk over te komen.

Zorg ervoor dat je verwachtingen realistisch zijn: wat kun je vragen of wensen voor jouw functie, met jouw achtergrond, binnen jouw sector en bij dit bedrijf? Ben je een starter, dan kun je bijvoorbeeld niet hetzelfde verwachten als iemand met tien jaar ervaring. En: een kantoorfunctie binnen de ene sector betaalt misschien slechter dan in de andere sector. Het kan zijn dat je werkgever niet aan al je eisen kan voldoen, dus denk na over wat voor jou het belangrijkst is en waar je eventueel flexibel kunt zijn.

Zorg er voor dat je afspraken die tijdens het gesprek worden gemaakt, zwart op wit zet om eventueel gedoe achteraf te voorkomen.  Als het op papier staat en beide partijen akkoord zijn gegaan, is er geen discussie over de afspraken. Lees daarom altijd goed je arbeidscontract door en controleer of alle gemaakte afspraken er in staan voordat je tekent.

Meer onderhandelingstips voor je arbeidsvoorwaardengesprek

Heb je een arbeidsvoorwaardengesprek staan? In onze video geven we je nog meer tips en adviezen! Patricia van Loopbaan FNV geeft jou tips om te onderhandelen als een professional.

In deze video geeft Patricia antwoord op vragen als:

• Hoe bereid je de onderhandelingen voor?
  • Welke onderhandelingsstijl past bij jou?
  • Welke vragen stel je?

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden