Tweede Kamer moet vandaag beloftes aan zorghelden waarmaken

Kitty Jong: ‘Uitkomst stemming is een signaal naar zieke én werkende zorgmedewerkers in overspannen arbeidsmarkt’

portret Arjan de Boer
Door Arjan de Boer 15 februari 2024

Vanmiddag stemt de Tweede Kamer over drie belangrijke wijzigingsvoorstellen op de begroting van het ministerie van VWS. Over noodzakelijke verbeteringen van het long covidfonds, over long covid poliklinieken en ook over het terugdraaien van bezuinigingen op de ouderenzorg. Het is van groot belang dat de formerende partijen die de meerderheid in de Kamer hebben voor ál deze amendementen stemmen stelt de FNV.

Laatste kans voor long covid patiënten

Vicevoorzitter Kitty Jong doet in een opiniestuk in het Algemeen Dagblad.een krachtige oproep aan de formerende partijen in de Tweede Kamer.

“De PVV had in de oppositie de ouderenzorg hoog in het vaandel. Veel mensen hebben op de deze partij gestemd vanwege de zorgagenda van Agema. Het komt er nu op aan om de beloftes in te lossen. De formatie is voorlopig niet klaar, de toekomst is ongewis en het kabinet demissionair. Maar de Tweede Kamer is gewoon missionair. Ook partijen als NSC en BBB kunnen en moeten nú het verschil maken, juist nu. Zeker voor long covid patiënten. Het is voor hen de laatste kans.”

Petitie

Afgelopen week startte de FNV een petitie met een oproep aan de Tweede Kamer om de gemankeerde ‘post-covid regeling’ voor zieke zorgmedewerkers te verbeteren. In een week tijd werd deze ruim 5000 keer ondertekend. Hoewel er dinsdag veel aandacht was voor de noodzaak om in Nederland long covid klinieken te openen dreigt tussen al het formatienieuws ondergesneeuwd te raken dat er maar heel weinig zorgmedewerkers gebruik hebben kunnen maken van de post-covid regeling. Door een onnodig ingewikkelde regeling en korte inschrijfduur hebben maar 425 zieke zorgmedewerkers gebruik kunnen maken voor een compensatieregeling terwijl er 33 miljoen voor ze was vrijgemaakt. Goed voor drie keer zoveel zorgmedewerkers. Veel mensen zijn onterecht in de kou blijven staan volgens de FNV, dat zich samen met het CNV inzette voor de komst van een goede regeling.

Niet bezuinigen maar eerlijke belasting voor multinationals en allerrijksten

“De regeling verbeteren kost dus niet of nauwelijks extra geld,” stelt Jong. "Daarnaast is er in de Tweede Kamer een fundamentele discussie nodig over hóe we in Nederland het geld dat we verdienen gaan herverdelen zodat we onze ouderen en gehandicapten de zorg kunnen bieden die nodig is. En belangrijk: hoe we werknemers behouden voor de sector. We moeten af van het automatisme, dat zodra er geld nodig is voor de schatkist, er direct naar bezuinigen op zorg wordt gekeken en niet naar de winsten van multinationals of het belasten van de allerrijksten”, aldus de vakbondsvrouw in het Algemeen Dagblad.