Onderhandelingen nieuwe cao Bakkersbedrijf van start

Werkgevers vinden looneis onbespreekbaar

Door Redactie 28 april 2023

De huidige cao Bakkersbedrijf loopt op 1 juni 2023 af. Donderdag 20 april onderhandelden we voor de eerste keer met werkgevers voor de nieuwe cao. Onze belangrijkste inzet is een loonstijging van 14,3% zodat jouw loon meestijgt met de inflatie. Tijdens de eerste ronde werd al duidelijk dat wij en de werkgevers ver uit elkaar liggen. Zij vinden namelijk 14,3% loon onbespreekbaar.

Ons voorstel aan de werkgevers samengevat

• De laatste jaren is de koopkracht van werknemers flink gedaald. De inflatie heeft dat alleen maar verergerd. Om dit te herstellen vragen we een loonstijging van 14,3% per 1 juni 2023.
  • Vanaf 1 januari 2024 willen we Automatische Prijscompensatie (APC). Daarmee is jouw loonsverhoging voortaan minimaal gelijk aan de inflatie. Zo stijgt jouw loon automatisch mee.
  • Een RVU-regeling, zodat werknemers eerder kunnen stoppen met werken. Ze krijgen dan 3 jaar vóór de AOW-leeftijd een maximale belastingvrije RVU-uitkering tot aan de AOW-leeftijd.
  • Bij arbeidsongeschiktheid het loon de eerste maand 100% doorbetalen (i.p.v. de huidige 90%)

Bovenstaande punten kwamen ook als belangrijkste naar voren in de enquête, die voorafgaand aan de onderhandelingen is ingevuld door werknemers in het bakkersbedrijf. Andere punten in onze voorstellenbrief zijn een betere pensioenpremie, hoger minimumloon, fiscale behandeling van de vakbondscontributie en verbetering van structurele formatieplaatsen binnen bakkersbedrijven.

Voorstel werkgevers

De inzet van werkgevers kenmerkt zich door een beeld te schetsen van stijgende kosten, waarbij de omzet en winst onder druk staan. Financiële problemen van werknemers worden gezien, maar volgens werkgevers ligt de oplossing in maatwerk en niet altijd in meer loon. Ze hebben nog niet inhoudelijk gereageerd op onze loonvoorstellen. Er is wel aangegeven dat de 14,3% loonsverhoging onbespreekbaar is, maar wat wel kan kwam niet op tafel.

Hoe nu verder?

De volgende onderhandelingen zijn op 17 en 31 mei . Ons belangrijkste punt is de looneis, omdat ons standpunt en die van de werkgevers ver uit elkaar ligt.

Bijeenkomsten

Als FNV vertegenwoordigen wij de werknemers in het bakkersbedrijf. Onze onderhandelingspositie is pas sterk als jij en je collega’s meedoen. We gaan de komende weken bijeenkomsten organiseren om met jullie te praten over de onderhandelingen en hoe wij onze onderhandelingspositie kunnen verstevigen. We versturen onze uitnodiging via de mail. Heb je nog niet eerder mail van ons ontvangen? Check dan in MijnFNV of jouw gegevens goed staan en welke mailingen je wilt ontvangen.

Check MijnFNV

Samen staan we sterk(er), word lid van de FNV!

Jij en je collega’s verdienen beter! Om met werkgevers meer loon af te kunnen spreken, hebben we een sterkere vakbond nodig. Met meer leden staan we namelijk sterker tijdens de onderhandelingen. Wil jij een hoger loon, zodat je alles kan blijven betalen? Help mee! Word lid van de FNV en maak gebruik van de actie eerste 6 maanden voor 25 euro.

Nodig je collega uit

Een goede cao komt er niet vanzelf. Wij hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Maak je collega daarom ook lid van de FNV! Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Collega uitnodigen

Wil je meer informatie of meedenken/meedoen

Neem dan contact op met één van de FNV consulenten Bakkersbedrijven: Nathan Hak: Nathan.hak@fnv.nl of Erhan Can: Erhan.can@fnv.nl