Bakkers akkoord met 16% erbij in ruim anderhalf jaar

Afspraak alleen nog voor werknemers industriële bakkerijen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 8 juni 2023

De werknemers van grote, industriële bakkerijen die klaarstonden om te gaan staken hebben donderdag ingestemd met een loonsverhoging van 16% in 19 maanden. Zij krijgen een cao die loopt van 1 juni dit jaar tot en met 31 december 2024.

FNV-leden akkoord met cao bakkers

Ron Vos, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘We hebben de druk aardig moeten opvoeren om goede afspraken te kunnen maken met de bakkersbedrijven. De werknemers stonden al in de startblokken voor stakingen, want zij wilden niet weer worden afgescheept met een loonsverhoging van niks. Gelukkig waren de acties uiteindelijk niet nodig.’

Op het nippertje overstag

Het was een dubbeltje op zijn kant. Even leek het nog op stakingen uit te draaien eind deze week. Maar woensdagavond gingen de industriƫle bakkersbedrijven op het nippertje overstag en maakten goede afspraken met de FNV en het CNV.

Geen afspraken voor ambachtelijke bakkers

Voor de mensen die werken voor de ambachtelijke bakkerijen zijn nog geen afspraken gemaakt. Vos: ‘De bakkers daar moeten nu de keuze maken of ze gaan actievoeren voor betere afspraken of dat ze genoegen nemen met het bod van hun eigen werkgevers. En dat komt neer op 10% in twee jaar.’

7.100 werknemers

In de hele bakkersbranche werken zo’n 51.000 mensen, waarvan 7.100 in industriĆ«le bakkerijen en 43.900 bij ambachtelijke bakkerijen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.