Update onderhandelingen cao NS dag 5 en 6

Het waren twee teleurstellende dagen

Door Redactie 23 november 2023

Afgelopen dinsdag en woensdag waren volgens planning de laatste van de zes reguliere onderhandelingsdagen. In het kort kunnen we stellen dat dit twee teleurstellende dagen waren.

Update onderhandelingen cao NS

Bijna werd het spannend

Het leek bij de start van deze tweedaagse meteen al spannend te worden. NS leek uit te spreken dat zij pas zouden bewegen als eerst de vakbonden zouden bewegen. Wij vroegen vervolgens of wij dit echt zo zwart-wit moesten zien, omdat we anders al meteen uitonderhandeld zouden zijn en dus naar de leden terug zouden moeten. NS gaf toen aan te bedoelen dat zij hoopte dat alle partijen, dus NS en bonden, deze twee dagen constructief aan tafel zouden zitten. Dat was voor bonden voldoende om door te gaan.

Niks over loon

Over de loonvoorstellen is door NS niet méér gezegd dan dat ze nog ruimte in geld of procenten hebben ten opzichte van hun huidige aanbod van 2% per 1 januari 2024 en 1,8% per 1 oktober 2024. En geen woord over Automatische Prijscompensatie (APC), ons voorstel dat 90% van het NS-personeel zeer belangrijk vindt. Wij zagen dus geen reden om op ons eigen voorstel van 6,49% + €190 structureel per maand, minimumuurloon naar €16 en uiteraard de APC te bewegen.

Verder is er over al onze voorstellen gesproken, zoals uitzendkrachten in vaste dienst, zware beroepenregeling/RVU, voor iedereen vrijstelling voor nachtarbeid op gezonde leeftijd, betere afspraken wachtdienst, etc.

14 december gaan we verder

Op het einde van de tweede dag stelden wij vast dat de verschillen nog enorm zijn en dat het geen zin zou hebben om de avond en eventueel de nacht door te gaan om tot een door onze leden gedragen onderhandelingsresultaat te komen. Samen met andere bonden en NS hebben we dus besloten te schorsen en op donderdag 14 december verder te gaan. Dan is het wat ons betreft aan NS om echt te laten blijken dat ze er zonder acties uit willen komen. Zoals de vlag er nu bij hangt, lijkt dat lastig te worden.

Meer weten over de cao-onderhandelingen?

Wie zitten er in de cao-commissie? Wat zijn de cao-voorstellen van FNV Spoor? Op fnv.nl/caons vind je alle informatie over deze cao-onderhandelingen bij elkaar.

Samen voor een goede cao

Een goede cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is nu nodig tijdens de cao-onderhandelingen, maar ook in de toekomst.

Word lid!

Ben jij al lid? Vraag dan je collega om ook lid te worden, dat gaat snel en makkelijk via e-mail.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.