Op weg naar een nieuwe cao NS

Samen staan we sterk

Dit is dé plek waar je alles kunt vinden over de onderhandelingen voor de nieuwe cao NS. We willen je meenemen bij de voorbereidingen, de activiteiten en bijeenkomsten.

Cao-onderhandelingsresultaat

Op 29 maart bereikten we een verbeterd onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao NS. Lees hier welk resultaat we met NS hebben bereikt en wanneer de ledenraadpleging is.

Meer informatie

Meer informatie

Tijdlijn

Ruime meerderheid stemt voor verbeterd resultaat cao NS

Van donderdag 4 april tot en met donderdag 18 april konden onze leden hun stem uitbrengen over het nieuwe onderhandelingsresultaat.

Breng je stem uit

Op 29 maart 2024 bereikten we een nieuw verbeterd resultaat voor een nieuwe cao NS. Onze leden kunnen hierover tot en met 18 april 2024 stemmen.

Nieuw verbeterd resultaat

Na toch weer twee dagen onderhandelen zijn we vrijdag 29 maart tot aanvullende afspraken gekomen voor een nieuwe cao NS. Onze leden mogen hier binnenkort over stemmen.

Toch nog een dag nodig

Vrijdag 22 maart zijn de onderhandelingen hervat. Ondanks dat we stappen in de goede richting hebben gezet, hebben we nog een onderhandelingsdag nodig.

Deze vijf onderwerpen staan 22 maart op de agenda

Uit de ledenraadpleging en de bijeenkomsten in het land is naar voren gekomen op welke onderwerpen verbeteringen nodig zijn of waarop een aanvullende afspraak gemaakt dient te worden.

Herstart cao-onderhandelingen op vrijdag 22 maart

Voor de eerder geplande datum (15 maart) heeft NS geen geschikte locatie kunnen reserveren. De herstart van de cao-onderhandelingen is daarom een week later, op 22 maart.

Update herstart cao-onderhandelingen

NS heeft ons uitgenodigd voor een ‘regieoverleg’, voor ons een nieuw begrip. Dit regieoverleg heeft op 5 maart plaatsgevonden.

Uitslag ledenraadpleging cao NS bekend

De uitslag van de ledenraadpleging is bekend. Er bleek onvoldoende draagvlak onder de leden om de cao te ondertekenen. We nodigen NS daarom uit om de cao-onderhandelingen te hervatten.

Breng je stem uit

Op 9 januari 2024 bereikten we een onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao NS. Onze leden kunnen hierover tot en met 14 februari 2024 stemmen.

Toch nog een cao-resultaat

Tot diep in de nacht is er onderhandeld. Het zag er de hele dag niet naar uit, maar aan het einde is het toch gelukt om tot een redelijk cao-resultaat te komen. Of dit echt acceptabel is bepalen natuurlijk jullie, onze leden.  Maar onderhandelend hebben we er in onze overtuiging echt het maximale uitgehaald.

NS heeft meer tijd nodig

Op 14 en 15 december hebben we onderhandelingsdag 7 en 8 gehad. De dag ervoor hield een flinke groep leden een waarschuwingsactie. Kwam de boodschap aan?

Duidelijke laatste waarschuwing aan NS

Een flinke groep leden van de FNV en de VVMC trok woensdag naar het hoofdkantoor van de NS om directeur Wouter Koolmees te waarschuwen. Donderdag 14 en vrijdag 15 december zijn de laatste onderhandelingen voor een nieuwe cao, dan moet NS echt over de brug komen met goede afspraken. Anders volgen er hardere acties voor een goede cao.

Jouw loon bij NS stijgt nu minder dan de inflatie. Niet oké? Doe dan mee!

Vind jij ook dat je meer verdient? Doe dan mee aan de waarschuwingsactie van FNV Spoor en VVMC op woensdag 13 december.

Waarschuwingsactie op 13 december

Na 6 dagen intensief onderhandelen is er nog steeds geen resultaat. Op woensdag 13 december geeft FNV Spoor samen met VVMC NS een laatste waarschuwing. Kom ook naar deze actie in Utrecht!

Update cao-onderhandelingen dag 5 en 6

Dinsdag 21 en woensdag 22 november waren de laatste van de zes reguliere geplande onderhandelingsdagen. Het waren twee teleurstellende dagen.

Update cao-onderhandelingen dag 4

Op dinsdag 14 november was de vierde onderhandelingsronde voor de nieuwe cao NS. Vooralsnog hoorden we veel nee's en enkele ja's op onze voorstellen.

Update cao-onderhandelingen dag 3

Op dinsdag 31 oktober vond de derde ronde van de cao-onderhandelingen bij NS plaats. Het beloofde een cruciale dag te worden, omdat NS had toegezegd deze dag met hun loonbod te komen. Benieuwd naar het loonbod en wat wij ervan vinden?

Update cao-onderhandelingen dag 1 en 2

Dinsdag 10 en donderdag 12 oktober hebben de eerste onderhandelingen met NS plaatsgevonden voor een nieuwe cao. Er zijn nog geen grote stappen gezet, maar voorzichtig is er wel wat werk gedaan. Wat hebben we besproken?

Bespreking voorstellenbrieven

Op dinsdag 10 oktober werden de voorstellenbrieven voor de nieuwe cao NS besproken. Bestuurder Henri Janssen praat je bij.

Cao-inzet FNV Spoor naar NS

Vandaag versturen wij onze voorstellenbrief voor de nieuwe cao naar de directie van NS. De cao-onderhandelingen starten morgenvroeg om 10 uur.

FNV Spoor cao-enquête massaal ingevuld

Duizenden NS’ers, zowel FNV Spoor leden, ongeorganiseerden als leden van andere vakbonden, hebben de FNV Spoor cao-enquête ingevuld. De uitslag van de enquête onder leden en het personeel is bekend.

Vul de cao-enquête in

Op 1 januari 2024 loopt de NS cao af. Dat betekent dat we vanaf oktober weer gaan onderhandelen over een nieuwe cao. Laat jij via de cao-enquête weten welke onderwerpen jij belangrijk vindt?

Wie onderhandelt er over jouw cao?

Wie zitten er aan de onderhandelingstafel? In de cao-commissie zitten bestuurders en beleidsmedewerkers van FNV Spoor en kaderleden werkzaam bij de NS.

Meer info over de cao-commissie

Meer info over de cao-commissie

Haal de FNV erbij

Wij staan niet alleen achter je, we staan naast je. Bij de onderhandelingen over je nieuwe cao bijvoorbeeld. Maar ook bij problemen. Of met goede informatie. Uiteraard moet je vaak zelf de eerste stap zetten. Maar met ons erbij weet je zeker dat je sterk staat. Overigens zijn wij niets zonder onze leden. Ook daarvoor hebben we jou nodig. Meer weten over het lidmaatschap?

Vraag het informatiepakket aan

Vraag het informatiepakket aan

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons dan op

X (voorheen Twitter)

Handig om te weten

Alles over de cao

Wat is het, wat heb je eraan, hoe kun je zelf invloed uitoefenen en meer.

Je gegevens in Mijn FNV

Check je gegevens in Mijn FNV en geef je voorkeuren op.

Maak een ander lid

Als FNV-lid ken jij de voordelen. Gun jij dat een ander ook? Nodig dan collega’s, vrienden of familie uit om ook lid te worden en ontvang een tientje.

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen
  • Ondersteuning bij beroepsziekten en letselschade
  • Invloed op jouw arbeidsvoorwaarden via je cao
  • Hulp bij jaarlijkse belastingaangifte en toeslagen
  • Korting op verzekeringen, energie, boodschappen en meer

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.