Na het bereiken van een onderhandelingsresultaat bepalen onze leden of het een definitief akkoord wordt. Stemmen kan tot maandag 15 september 8.00 uur.
We zijn onderweg naar een nieuwe cao bij NS. Dat doen we samen met jou en al jouw collega’s. Want het is jullie cao; het gaat om jullie arbeidsvoorwaarden. En bovendien, een goede cao bereik je alleen samen!
FNV Spoor en de andere vakbonden hebben een onderhandelingsresultaat met NS weten te bereiken. Uiteraard bepalen onze leden of het onderhandelingsresultaat een definitief akkoord wordt. Stemmen kan tot maandag 15 september 8.00 uur.
Wat staat er in het onderhandelingsresultaatFNV Spoor en de andere vakbonden hebben een onderhandelingsresultaat met NS weten te bereiken. Uiteraard bepalen onze leden of het onderhandelingsresultaat een definitief akkoord wordt. Stemmen kan tot maandag 15 september 8.00 uur.
Wat staat er in het onderhandelingsresultaatWil je bijgepraat worden over het onderhandelingsproces of heb je vragen over het onderhandelingsresultaat, sluit dan aan bij één van onderstaande online (Teams) informatiebijeenkomsten. Je hoeft je hier niet voor aan te melden.
Antwoord: Dat stelden wij inderdaad voor. Helaas heeft NS een eindbod geplaatst waarin ze niet verder gaan dan de loonsverhoging van 4% in 2025 en 2,75% in 2026. In het onderhandelingsresultaat is dit verhoogd: per 1 maart 2025 stijgen de lonen met 4%. Per 1 maart 2026 volgt een verhoging van 3,5% tot en met taakgroep 59 en 3% voor taakgroep 60 en hoger.
Wij begrijpen dat onze leden vragen kunnen hebben over de NS Zwaarwerkregeling. Je kan daarvoor terecht bij NS. Ben je FNV Spoor lid? Dan kan je uiteraard ook ons benaderen. Wij verzoeken je wel om eerst bij NS te proberen om antwoorden te krijgen. Lukt dat niet? Mail dan onder vermelding van je naam en lidnummer je vraag aan onze bestuurder Henri Janssen.
De aanvraagtermijn is in het onderhandelingsresultaat verkort naar drie maanden voor medewerkers die willen deelnemer per januari, februari of maart 2026. Verder blijft de aanvraagtermijn vooralsnog zes maanden.
Helaas tellen de dienstjaren bij andere werkgevers niet mee. De regering heeft, met het mandaat van de kiezers, in het verleden besloten dat de AOW-leeftijd naar achteren moet verschuiven. Door acties van FNV hebben we daartegen twee “dempende” oplossingen weten af te dwingen:
Er is geen dwingend recht voor werkgevers een zwaarwerkregeling met vakbonden af te spreken, maar de regering biedt de werkgevers de mogelijkheid om met vakbonden in de cao een drempelloze zwaarwerk(RVU)regeling af te spreken, maar met de voorwaarden dat deze aantoonbaar gericht is op functies met verzwarende omstandigheden.
Daar zijn werkgevers mee akkoord te gaan. Door de kosten en uitvoering bij werkgevers neer te leggen en de eis dat het echt alleen voor de dienstjaren in zware omstandigheden moet gelden, is het voor een werkgever onmogelijk om het arbeidsverleden bij vorige werkgevers mee te nemen.
Dit had alleen voorkomen kunnen worden indien de regering, dus met mandaat van de kiezers, tot een algemene regeling was gekomen. En zo “links” stemt Nederland niet.
Als je geen zwaar werk bij NS hebt gehad en dus geen of minder dan 18,81 punten hebt gehaald, kan je het beste kiezen voor de huidige regeling. Dan moet je voor 1 september de aanvraag ondertekend hebben ingediend en de vaststellingsovereenkomst (VSO) voor 1 januari 2026 hebben ondertekend.
Heb je wel in een of meer zware functies bij NS gewerkt, laat je dan door NS informeren of de nieuwe regeling, indien het onderhandelingsresultaatdoor leden wordt aanvaard, gunstiger voor je is. Als je van de nieuwe regeling gebruik wilt maken, bedraagt de aanvraagtermijn voor medewerkers die willen deelnemer per januari, februari of maart 2026 drie maanden. Daarna bedraagt de aanvraagtermijn vooralsnog zes maanden.
Heb je nu nog geen aanvraag ingediend? Jouw aanvraag gaat in het proces mee van de nieuwe regeling. Doe jouw aanvraag, als dat vanuit NS niet tot na 1 september kan wachten, gerust vóór 1 september 2025, maar wacht met het tekenen van de VSO (vaststellingsovereenkomst) totdat de cao en nieuwe zwaarwerkregeling definitief is. De uitslag van de ledenraadpleging wordt op 15 september bekend.
Het antwoord op deze vraag verschilt per situatie.
Heb je de aanvraag ondertekend ingediend, maar nog geen VSO (vaststellingsovereenkomst) getekend?
Wacht met het tekenen van de VSO totdat de cao en nieuwe zwaarwerkregeling definitief is. Dat wordt op 15 september bekend, tenzij de leden het resultaat afwijzen dan schuift eea uiteraard op. Jouw aanvraag gaat daarna in het proces mee van de nieuwe regeling. Let op: het kan voorkomen dat de huidige regeling gunstiger is, laat je daarom dus goed door NS voorlichten. Als je van de huidige regeling gebruik wilt maken, dien je de VSO vóór 1 januari 2026 te tekenen en daarin moet de ontslagdatum vóór 1 januari 2029 liggen.
Heb je de aanvraag ingediend én de VSO (vaststellingsovereenkomst) getekend?
- Je hebt in goed overleg de VSO getekend: we hebben met NS een toeslag op de door jou met NS reeds overeengekomen vergoeding afgesproken. Dit is 25% van het verschil tussen de overeengekomen vergoeding en de vergoeding die je vanuit de nieuwe NS Zwaarwerkregeling zou krijgen.
- Heb je de VSO getekend waarbij je door NS onder druk bent gezet of verkeerd bent geïnformeerd: we adviseren je eerst met je leidinggevende in contact te treden en uit te leggen waarom je van mening bent dat de VSO op verkeerde gronden door jou is getekend. En het verzoek te doen om de VSO te ontbinden, zodat je vervolgens aanspraak op de nieuwe NS Zwaarwerkregeling kan maken. Werkt NS niet mee, meld je dan bij FNV Spoor. Dat laatste geldt uiteraard alleen voor onze leden.
25 augustus 2025, 18:30u
Na het bereiken van een onderhandelingsresultaat bepalen onze leden of het een definitief akkoord wordt. Stemmen kan tot maandag 15 september 8.00 uur.
20 augustus 2025, 09:51u
Na tien onderhandelingsrondes in acht maanden tijd is er een onderhandelingsresultaat bereikt voor de cao NS. Dinsdagnacht om 5.30 uur
14 augustus 2025
We hebben de laatste paar dagen twee keer informeel overleg met NS gevoerd om te bezien of NS onze leden voldoende tegemoet kan komen, om zonder verdere stakingen tot een cao-resultaat te komen dat wel door onze leden wordt geaccepteerd.
14 juli 2025, 15:25u
Vandaag om 12.00 uur sloot de ledenraadpleging over het eindbod van NS. 61% van de leden die gestemd hebben, stemde tegen het eindbod. Hoe nu verder?
30 juni 2025, 16:20u
Onze leden kunnen vanaf vandaag tot maandag 14 juli, 12.00 uur over het eindbod stemmen. Wordt dit eindbod een akkoord of gaan de stakingen verder?
20 juni 2025
Na onze eerste kritische reactie volgen hier nog meer kanttekeningen bij het eindbod van NS. Wil je vragen stellen of van gedachten wisselen? Kom naar een van onze infobijeenkomsten!
18 juni 2025, 16:11u
FNV Spoor heeft een teleurstellend eindbod voor een nieuwe cao van de NS ontvangen. Nu is het woord aan jou. De komende weken gaan we het land door en organiseren we digitale bijpraatsessies. Daarna mag jij, als je lid bent, over dit eindbod stemmen. Afhankelijk van die uitkomst wordt dit eindbod een akkoord of gaan de stakingen verder.
16 juni 2025, 16:33u
De stakingen bij de NS gaan door. Er wordt in ieder geval dinsdag gestaakt in de regio’s Oost en Noordwest. Dat laat vakbond FNV Spoor weten. ‘De directie van NS wil alleen weer om tafel met de vakbonden als de acties worden opgeschort, maar zet daar vrijwel niets nieuws tegenover’, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. ‘Dat vinden wij onacceptabel’.
15 juni 2025, 10:54u
De bonden FNV Spoor en VVMC hebben zojuist een nieuwe staking aangekondigd bij de Nederlandse Spoorwegen. Dinsdag 17 juni wordt het werk neergelegd in de regio’s Oost en Noordwest. De staking start om 04.00 uur en duurt tot woensdag 18 juni 03.59 uur.
13 juni 2025, 10:53u
De NS heeft een verbeterd cao-bod gedaan en ons opnieuw uitgenodigd aan tafel. We zijn bereid dat gesprek aan te gaan, maar het nieuwe voorstel biedt nog steeds weinig hoop op een goede uitkomst. De NS zal echt met méér over de brug moeten komen.
11 juni 2025, 13:36u
De NS-directie heeft nog steeds niet gereageerd op het door vakbonden gestelde ultimatum en onze pogingen om eruit te komen. Wel zijn miljoenen opzij gezet om reizigers die door de stakingen gedupeerd zijn te compenseren. Om de druk op NS er stevig op te houden, hebben we samen met onze collega-vakbonden CNV en VVMC besloten de voorlopige stakingsdagen om te gooien. Wat is het plan?
4 juni 2025, 16:19u
Heel veel collega’s van instandhouding waren akkoord om te gaan staken als de NS niet over de brug kwam. De divisieraad instandhouding heeft overleg gehad hoe de actie het beste bij Instandhouding uit te zetten. Daarbij helpt het dat vele van jullie aangegeven hebben als actieleider te willen helpen. Wat is nu de planning?
30 mei 2025
Vrijdag om 17.00 uur sloot de stemming over het voeren van stakingen bij NS. De uitslag liegt er niet om: meer dan 90% van jullie heeft vóór acties gestemd. Een krachtig signaal aan NS.
27 mei 2025, 14:46u
De NS voert de herinrichting van Service & Operatie (S&O) door zonder overeenstemming met de vakbonden. Daarmee doorbreekt het bedrijf de jarenlange afspraak dat reorganisaties pas doorgaan als er overeenstemming is over de personele gevolgen. Dit vinden wij als FNV Spoor natuurlijk schandalig.
14 mei 2025, 12:00u
Na 9 onderhandelingen is op 8 mei 2025 het cao-overleg geklapt. De FNV roept leden op om te stemmen over mogelijke acties. Als 75% voor stemt, dan krijgt NS een laatste kans. Als dat niks oplevert, dan gaan we staken.
8 mei 2025, 11:58u
Het is helaas zover: na negen onderhandelingsronden in maar liefst vier maanden tijd hebben wij vandaag de onderhandelingen stop moeten zetten. Het resultaat? Een dikke middelvinger van NS naar jullie.
28 april 2025, 13:16u
Aan het einde van de achtste onderhandelingsronde, in de nacht van 3 op 4 april, stelde NS voor snel de volgende onderhandelingsdag af te stemmen. Deze, alweer de negende onderhandelingsronde, bleek nodig omdat vakbonden en NS nog te ver uit elkaar liggen om tot een cao-resultaat te komen.
10 april 2025, 15:40u
In de nacht van 3 op 4 april liepen de cao-onderhandelingen met NS vast. NS gaf toen aan dat het nog niet om een eindbod ging en beloofde snel met een nieuwe datum te komen. Maar tot maandag 7 april hadden we nog niets gehoord. Daarom hebben wij zelf meerdere opties voor april voorgesteld.
4 april 2025, 11:20u
De cao-onderhandelingen met NS zitten vast. Gisteren (3 april) zijn we met volle moed begonnen aan dag acht van de onderhandelingen. Maar ondanks een lange dag en nacht van intensief overleg, heeft NS nauwelijks bewogen.
28 maart 2025, 14:37u
Op 27 maart was de zevende onderhandelingsronde voor de nieuwe cao bij NS. Samen met andere vakbonden vroegen we om een beter voorstel voor loon en de zwaarwerkregeling. NS wilde eerst dat wij het looneis aanpasten, maar dat hebben we afgewezen. We maken duidelijk dat we pas verder willen praten als er meer duidelijkheid is over de regeling voor zware beroepen.
6 maart 2025, 14:30u
Woensdag 5 maart zijn we gestart met de tweedaagse cao-onderhandelingen met NS. De eerste dag stond volledig in het teken van het zeer belangrijke onderwerp ‘zware beroepen’. Al snel werd duidelijk dat de verschillen tussen FNV Spoor en NS groot zijn.
11 februari 2025, 18:30u
Hoewel we weten dat er vaak pas in de laatste dagen concrete stappen worden gezet, maakt deze situatie het lastig om tot een cao-resultaat te komen dat door de leden kan worden aanvaard. We zijn nog niet op het punt waarop we kunnen concluderen dat een akkoord onmogelijk is, maar optimisme is zeker niet gepast.
5 februari 2025, 20:15u
Vandaag vond de derde onderhandelingsdag plaats voor de nieuwe cao NS. Een cruciale dag, want NS zou met een serieus loonbod komen en serieus reageren op de voorstellen van de bonden over de vergoedingen. Helaas verliep de dag anders dan gehoopt.
22 januari 2025, 14:00u
Woensdag 22 januari was de tweede onderhandelingsdag voor de nieuwe cao NS. Op de agenda stonden budgetten, regelingen en andere
7 januari 2025, 10:51u
Op 7 januari was de eerste onderhandelingsdag voor de nieuwe cao NS. Zoals gebruikelijk op de eerste dag, werden er nog geen concrete vorderingen geboekt. De verschillende voorstellenbrieven van de vakbonden werden toegelicht en NS gaf een eerste, voorzichtige inkijk in hun wensen voor de nieuwe cao.
6 januari 2025, 10:53u
Op dinsdag 7 januari starten om 10.30 uur de cao-onderhandelingen bij NS. Op 6 januari hebben wij de onderhandelingsdelegatie van NS en onze collega-vakbonden onze voorstellenbrief
6 november 2024, 10:54u
Begin januari starten we met de onderhandelingen voor een nieuwe cao NS. Welke afspraken moeten we dan maken? Vul uiterlijk 13
4 november 2024, 08:43u
Op 28 februari 2025 loopt jouw cao NS af. De FNV Spoor cao-commissie is al druk bezig zich goed voor te bereiden op de
De cao-commissie is direct betrokken bij het afsluiten van de cao bij NS. De commissieleden zijn werkzaam bij diverse NS-onderdelen, zodat we al het geluid van de werkvloer kunnen horen. Dit is belangrijk, want we willen een goede cao voor iedereen bij NS.
Dit is de cao-commissieDe cao-commissie is direct betrokken bij het afsluiten van de cao bij NS. De commissieleden zijn werkzaam bij diverse NS-onderdelen, zodat we al het geluid van de werkvloer kunnen horen. Dit is belangrijk, want we willen een goede cao voor iedereen bij NS.
Dit is de cao-commissieFNV Spoor wil een goede cao voor iedereen bij NS. Welke afspraken moeten we maken? Deze vraag hebben we aan al het NS-personeel gesteld en jullie hebben massaal gereageerd. Hierdoor hebben we breed gedragen cao-voorstellen kunnen opstellen.
Je leest de voorstellen hierFNV Spoor wil een goede cao voor iedereen bij NS. Welke afspraken moeten we maken? Deze vraag hebben we aan al het NS-personeel gesteld en jullie hebben massaal gereageerd. Hierdoor hebben we breed gedragen cao-voorstellen kunnen opstellen.
Je leest de voorstellen hierWij staan niet alleen achter je, we staan naast je. Bij de onderhandelingen over je nieuwe cao bijvoorbeeld. Maar ook bij problemen. Of met goede informatie. Uiteraard moet je vaak zelf de eerste stap zetten. Maar met ons erbij weet je zeker dat je sterk staat. Overigens zijn wij niets zonder onze leden. Ook daarvoor hebben we jou nodig. Meer weten over het lidmaatschap?
Vraag het informatiepakket aanWij staan niet alleen achter je, we staan naast je. Bij de onderhandelingen over je nieuwe cao bijvoorbeeld. Maar ook bij problemen. Of met goede informatie. Uiteraard moet je vaak zelf de eerste stap zetten. Maar met ons erbij weet je zeker dat je sterk staat. Overigens zijn wij niets zonder onze leden. Ook daarvoor hebben we jou nodig. Meer weten over het lidmaatschap?
Vraag het informatiepakket aanHoe meer leden, hoe sterker onze positie aan de onderhandelingstafel. Wil jij de best mogelijke cao bij NS? Word dan nu lid en beslis straks mee over jouw nieuwe cao.
Word lidHoe meer leden, hoe sterker onze positie aan de onderhandelingstafel. Wil jij de best mogelijke cao bij NS? Word dan nu lid en beslis straks mee over jouw nieuwe cao.
Word lidAls FNV-lid ken jij de voordelen van het lidmaatschap en weet je hoe belangrijk vakbondsleden zijn om een goede cao af te sluiten. Draag bij aan een grotere, sterkere FNV en aan een eersteklas cao bij NS. Nodig je collega’s uit om ook lid te worden. Dat gaat snel en makkelijk via e-mail of WhatsApp.
Maak een ander lidAls FNV-lid ken jij de voordelen van het lidmaatschap en weet je hoe belangrijk vakbondsleden zijn om een goede cao af te sluiten. Draag bij aan een grotere, sterkere FNV en aan een eersteklas cao bij NS. Nodig je collega’s uit om ook lid te worden. Dat gaat snel en makkelijk via e-mail of WhatsApp.
Maak een ander lidDe grootste en krachtigste bond voor iedereen die werkt op, aan en rond het spoor. Wat doen we allemaal en waar zetten we ons voor in?
Wil je op de hoogte blijven? Volg ons dan op
De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.
Statistische cookies
:Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.
Marketing cookies
:Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.