Update herstart cao-onderhandelingen bij NS

Op 15 maart onderhandeldag gepland

Door Redactie 6 maart 2024

Vrijdag 16 februari hebben wij jullie geïnformeerd dat de FNV Spoor cao-commissie het onderhandelingsresultaat heeft afgewezen. Want ondanks dat een nipte meerderheid van onze leden voor het cao-resultaat heeft gestemd, zijn wij toch van mening dat er binnen NS onvoldoende draagvlak is voor dit cao-resultaat. Wij hebben daarom diezelfde dag NS opgeroepen de cao-onderhandelingen opnieuw op te starten.

cao-onderhandelingen

NS heeft hierop gereageerd met een uitnodiging voor een ‘regieoverleg’, voor ons een nieuw begrip. NS gaf aan dat dit overleg nog niet over het ‘wat’ (de inhoud) zou gaan, maar over het ‘hoe’. Dit regieoverleg heeft gisteren, 5 maart, plaatsgevonden.

Regieoverleg

Tijdens dit overleg hebben we naar data gezocht waarop alle cao-tafeldelegaties in gelegenheid zijn. Ook vroeg NS aan de vakbonden op welke onderwerpen er met name verbeteringen nodig zijn. FNV Spoor heeft daarop gereageerd dat dit regieoverleg toch niet over ‘wat’ zou gaan. Wij hebben ons gisteren dus aan de agenda gehouden. Ook willen wij deze onderwerpen uiteraard eerst globaal met jullie, onze FNV Spoor-leden, delen voordat we NS daarover informeren. De cao-partijen hebben nu 15 maart als onderhandeldag afgesproken. Wel onder voorbehoud dat er een geschikte locatie door NS te vinden is. Als de 15e niet lukt, hebben partijen nog twee dagen vastgezet.

De inhoud

NS gaf ook aan samen met vakbonden te willen zoeken naar onderdelen uit het afgewezen onderhandelingsresultaat die voor de vakbondsleden geen waarde zouden hebben. NS wil die onderdelen eruit halen, zodat er wat NS betreft meer ruimte zou ontstaan. Daarop hebben wij negatief gereageerd.

De cao-commissie heeft voor zichzelf een lijst van onderwerpen vastgesteld waarmee wij het overleg zullen ingaan. Denk daarbij onder andere aan: inkomen, op gezonde leeftijd uit de nachtdiensten kunnen voor iedereen, sterkere tekst om de zware beroepen en omstandigheden te definiƫren, verlies ORT bij reorganisatie en uitzendkrachten in vaste dienst na 12 maanden.

Samen voor een goede cao NS

Een goede cao komt er niet vanzelf, maar is te danken aan een sterke vakbond. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is niet alleen nodig tijdens de cao-onderhandelingen, maar ook in de toekomst.

Word lid!

Lees meer over de cao-onderhandelingen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.