Cao-onderhandelingen NS hervat

Toch nog een dag nodig

Door Redactie 25 maart 2024

Vrijdag 22 maart zijn de onderhandelingen over een nieuwe cao NS hervat. Ondanks dat we stappen in de goede richting hebben gezet, hebben we nog een onderhandelingsdag nodig. Op donderdag 28 maart gaan we verder.

Cao-onderhandelingen NS hervat

Wat hebben we vrijdag besproken?

Uit onze ledenraadplegingen is gebleken dat mensen ontevreden zijn over de onderwerpen structureel loon, zware beroepen, ontheffing werken in de nacht, maximale duur contracten uitzendkrachten en inkomensgevolgen bij reorganisatie. We hebben de door jullie gewenste verbeteringen op deze onderwerpen mondeling toegelicht aan NS. Daar hebben we bij aangegeven dat er sprake moet zijn van een échte verbetering van de cao, dus geen uitruil door verslechteringen op andere onderwerpen. Ook hebben we aangedrongen op urgentie, omdat jullie ongeduldig worden.

Waarom nog een dag?

We hebben eigenlijk de hele dag gesproken over zware beroepen, een belangrijk onderwerp voor alle bonden. We lijken hier stappen op te zetten, maar hierdoor zijn de andere onderwerpen niet of onvoldoende aan de orde gekomen. We hadden zeker de keuze om er weer nachtwerk van te maken, maar het leek ons, omwille van de zorgvuldigheid die nodig is, beter om toch nog een dag te gebruiken. ‘Haastige spoed is zelden goed’ gaat wat ons betreft hier op.

Niet eeuwig doorgaan

Donderdag 28 maart gaan we verder. Omdat de onderhandelingen niet eeuwig door kunnen gaan en jullie, onze leden, ook zitten te wachten, moet er op deze dag een resultaat komen.

Samen voor een goede cao NS

Een goede cao komt er niet vanzelf, maar is te danken aan een sterke vakbond. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is niet alleen nodig tijdens de cao-onderhandelingen, maar ook in de toekomst.

Word lid!