Acties op en rond het spoor bekend: 5 regionale spoorstakingen

We starten op 24 augustus in regio Noord

Door Redactie 18 augustus 2022

Na alle berichten in de afgelopen weken komt het waarschijnlijk niet als een verassing. FNV Spoor en collega vakbonden (CNV en VVMC) starten vanaf woensdag 24 augustus met 5 regionale 24 uurs estafettestakingen aan op en rond het spoor. De aftrap vindt plaats in de regio Noord.

Treinstation

Data andere regio’s

Vervolgens komen de regio’s West (26 augustus), Noordwest (29 augustus), Midden (30 augustus) en Oost & Zuid (31 augustus) aan de beurt. Als na afloop van deze stakingen NS nog altijd niet akkoord gaat met onze cao-eisen, dan volgen in de week na de regionale stakingen ook landelijke stakingen.

Wat zijn je rechten als je gaat staken?

Acties en stakingen op het spoor zijn nu onvermijdelijk geworden. Maar wat zijn eigenlijk je rechten als je gaat staken? Mag NS je verbieden te staken? En heb je recht op een stakingsuitkering als je staakt? We geven je het antwoord op de veelgestelde vragen.

Stakingspassen

Om te kunnen staken moet je geregistreerd worden als staker. Onder andere om recht te hebben op een uitkering uit de stakingskas van de FNV. Alleen leden hebben hier recht op. Als je lid wordt, heb je direct recht op een stakingsuitkering. Lees hier alles over de stakingsuitkering voor leden. Let op: We hebben correcte gegevens nodig om je snel te registreren en als nodig uit te betalen. Gegevens kan je zelf inzien en updaten via Mijn FNV. Check en corrigeer dit vooraf! De stakingspassen volgen uiterlijk dinsdag 23 augustus 2022 voor alle FNV-leden werkzaam bij NS. Houd de nieuwsbrieven goed in de gaten wanneer jouw standplaats staakt.

Overlast voor de reiziger

Wij beseffen heel goed dat we tijdens de acties de reizigers raken. De overlast is onvermijdelijk, maar uiteindelijk ook in hun belang. Als je tijdens de stakingen in contact komt met reizigers, leg dan uit waarom we staken. FNV Spoor zorgt ervoor dat op de standplaatsen flyers aanwezig zijn die aan reizigers uitgedeeld kunnen worden.

Staken is voor niemand leuk, maar soms is er geen andere oplossing. Laten we er samen voor zorgen dat de acties goed verlopen en dat NS akkoord gaat met onze cao-eisen.