Stem nu over jouw nieuwe cao Vermo

Verbeterde afspraken zoals dik 13% loonsverhoging

Door Redactie 23 februari 2024

Vanaf 23 februari tot 11 maart kun jij jouw stem uitbrengen over het onderhandelingsresultaat cao Vermo. Je vindt het in dit bericht, inclusief 2 bijlages. De FNV legt het met een positief stemadvies aan je voor.

cao Vermo

Onderhandelingsresultaat

VERMO werkgevers en vakbonden FNV – CNV hebben voor 2024 en 2025 de volgende afspraken gemaakt:

1. Looptijd nieuwe cao: 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.

2. Loonontwikkeling (artikel 1.6):

• De lonen stijgen per 1 januari 2024 met 8,3%
  • De lonen stijgen per 1 januari 2025 met 3%. Per 1 januari 2025 stijgen de lonen met 1,75%. Dit getal wordt vastgezet als het percentage CPI afgeleid voor 2025. Samengevat: alle medewerkers krijgen per 1 januari 2024 8,3% en per 1 januari 2025 4,75% loonstijging.
  • Werkgevers hebben in de vorige cao de intentie uitgesproken om (ook) na 2024 voor loonstijging aan te sluiten bij het CPI van alle huishoudens afgeleid. Werkgevers en vakbonden evalueren dit jaar deze CPI afspraak voor de cao die vanaf 2026 gaat lopen.
  • Artikel 1.6.4. vervalt.

3. Werkgevers passen de huidige cao (2024-2025) aan op de bijgevoegde teksten, over de onderwerpen (mantel)zorgverlof en sociale veiligheid.

4. Werkgevers passen de huidige cao (2024-2025) aan om inzichtelijk en mogelijk te maken welke opties de cao biedt voor het maken van individuele keuzes volgens het “cafetaria model”.

Gang naar de rechter niet nodig

Dit onderhandelingsresultaat kwam moeizaam tot stand. Werkgevers wilden afwijkende afspraken maken van wat al in de cao stond opgeschreven. Een lang traject volgde waarbij de FNV de gang naar de rechter om tot een uitspraak te komen als laatste optie had voorbereid. Dat bleek uiteindelijk niet nodig.

Afgesproken loonsverhoging

Bestuurder Ingrid Koppelman: “We zijn tevreden met deze uitkomst. Het betekent dat de werkgevers gehoor hebben gegeven aan onze belangrijkste eisen. Als eerste krijgt nu iedere werknemer de afgesproken 11,3% loonsverhoging. Weliswaar verdeeld over 2 jaar, maar dat heeft ook een voordeel. Samen met de 1,75% extra die is afgesproken voor 2025 levert dit namelijk een loonsverhoging op van 13,44% over 24 maanden. Dat is dus royaal meer dan 11,3% over 24 maanden.

Afspraak is afspraak

Ook zijn we nog in gesprek over het wel of niet voorzetten van de CPI, ook voor 2026. Hiermee hebben we jullie oproep ‘afspraak is afspraak’, kunnen waarmaken.

Positief stemadvies

We geven daarom een positief stemadvies. We hebben ook geluisterd naar de werkgevers die aangaven dat deze loonsverhoging zwaar drukt op hun begrotingen. Dit onderhandelingsresultaat zorgt ervoor dat we samen verder kunnen. Wel is heel duidelijk dat wij staan voor onze afspraken, nu en in de toekomst.

Meer dan loon

Naast loon zijn er afspraken gemaakt om artikelen toe te voegen die jouw persoonlijke keuzes bevorderen. Het gaat hierbij om:

• een sociaal veilige werkomgeving;
  • het verhogen van de reiskostenvergoeding met fiscaal voordeel;
  • bijzonder verlof tijdens ‘ingrijpende levensgebeurtenissen’.

Ook willen werkgevers en vakbonden met hun cao duidelijk maken dat de Vermo-bedrijven een werkplek bieden waar iedereen welkom is en zichzelf mag zijn.

Breng je stem uit

We vinden het heel belangrijk dat iedereen die de vorige keer gestemd heeft, dit ook dit keer doet. Ook als je het stemadvies niet wilt opvolgen.

Breng je stem uit

Word lid van de FNV en stem ook mee

Alleen leden mogen stemmen. Ben je blij met deze mooie loonsverhoging? Een goed moment   om lid te worden. Na ontvangst van je lidnummer kun je gelijk stemmen.