De tweede cao-dag bij Organon: nog geen geld op tafel

Derde ronde: 26 juli

Door Redactie 15 juli 2022

Op 14 juli was de tweede cao-onderhandelingsronde met Organon. Werkgever wil pas in september over de salarisverhoging in 2023 praten en vindt dat de merit-verhoging à 2,9% van april voldoende is. De inflatie is echter hoger en wij willen dat jullie koopkrachtverlies over 2022 gecompenseerd wordt. De 3e cao-onderhandelingsronde is op 26 juli en dan spreken we o.a. ook over het Generatiepact.

Tweede cao-onderhandelingen Organon

Verlofspaarregeling: moderniseren mag, versoberen niet

We hebben een aantal andere cao-onderwerpen besproken. Als uitgangspunt geldt voor de FNV: moderniseren mag, versoberen niet. In dat licht puzzelen we met werkgever over een verlofspaarregeling, die medewerkers in staat stelt verlofdagen te sparen voor het vervroegen van je pensioen, het nemen van een sabbatical enzovoort. Dat is een modernisering die mooi is – het stelt je in staat om flexibeler met je verlofdagen om te gaan – maar het is er wel een die werkgever niets kost: het zijn je eigen verlofdagen. Wat de FNV betreft moet dan ook gekeken worden naar de ingewikkelde operatie van het verplicht kopen en verkopen van verlofdagen aan het einde en het begin van het jaar.

Volgende cao-ronde nadruk op gezond en fit regelingen voor jong en oud

In de volgende cao-ronde van dinsdag 26 juli willen we ook en juist kijken naar de zogenaamde ontzie-maatregelen:

• Wat kunnen we doen om oudere werknemers gezond en fit over de eindstreep te krijgen?
  • Wat kunnen we doen om jongere medewerkers ook ontlastingsmogelijkheden te geven tijdens de piek van hun loopbaan?
  • Is het Generatiepact de oplossing?
  • Biedt werkgever jullie de kans om gebruik te maken van de zogenaamde RVU-regeling? Bij de RVU-regeling mag je 3 jaar voor je AOW-uitkering stoppen met werken met een uitkering die gelijk is aan wat je AOW-uitkering zou zijn.

Wij horen graag van jullie wat je belangrijk vindt.

Salarisverhoging

De salarisonderhandelingen staan pas in september op de agenda. FNV en VHP2 vinden dat goed als het gaat om je salarisverhoging in 2023. Voor ons staat echter wel vast dat de eenzijdig aangekondigde verhoging van de merit matrix van 2,9% lager is dan de inflatie. Jullie hebben zonder meer koopkrachtverlies geleden. Wij zullen daarom tijdens de onderhandelingen ook inzetten op de reparatie van de koopkracht over 2022.

Eerlijkere AIP-regeling

Voor de FNV is het ook van belang dat de AIP-regeling eerlijker wordt: alle medewerkers van Organon dragen bij aan de (schitterende) resultaten, dus waarom krijgen medewerkers in band 200 daar een veel geringer deel van dan de collega’s in band 400, of nog hoger?

Samen sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden.

Nodig je collega uit

Vragen of opmerkingen?

Stuur een e-mail naar paul.smink@fnv.nl of spreek kaderleden Peter van der Wilk of Henk van Amstel aan. Samen kunnen we straks stappen zetten in de cao.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over het cao-traject Organon? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Moderniseren mag, versoberen doen we niet!