Update na derde onderhandelingsronde cao Organon

Duurzame inzetbaarheid en verlofsparen

Door Redactie 27 juli 2022

Op 26 juli was de derde onderhandelingsronde met werkgevers over de nieuwe cao Organon. Twee belangrijke onderwerpen stonden op de agenda: duurzame inzetbaarheid (waaronder de ontziemaatregelen) en de mogelijkheid van verlofsparen.

Cao-nieuws

Duurzame inzetbaarheid

Harde inzet van de FNV is dat we geen versobering van het ontziebeleid willen. Jaren geleden zijn we naar 8 jaar voor de AOW gegaan, en dat willen we niet versoberen. We willen juist met werkgevers kijken of er mogelijkheden zijn voor de RVU-regeling. Dat is de regeling waarbij je met een kleine vergoeding kunt stoppen 3 jaar voor je AOW. We spreken daar in september verder over, vooral hoe je zo’n regeling eerlijk kunt inrichten. In het kader van duurzame inzetbaarheid spraken we ook over de belangrijke vraag hoe je blij bent met je werk: waar het gaat om opleidingen en persoonlijke ontwikkeling. Werkgevers willen daarin investeren, een geluid dat ons blij stemt. Er komt een eigen budget om daar dingen van mogelijk te maken.

Goed nieuws over verlofsparen

Je kunt daarmee je bovenwettelijke vakantiedagen gebruiken om een spaarpotje te maken, bijvoorbeeld om een sabbatical mogelijk te maken, tijd te hebben voor mantelzorg, extra ouderschapsverlof, of eerder stoppen met werken. We moeten nog kijken naar de handigste opbouwmogelijkheid en of we de wettelijke grenzen opzoeken, maar je krijgt hiermee als werknemer meer ruimte om zelf je dingen te regelen en dat is gunstig.

Salarisverhoging

Een belangrijk punt van de cao is altijd de salarisverhoging. Daar wacht nog wel een slag: wat wordt de verhoging, komen we af van de merit matrix, houden we de AIP zoals hij is, of maken we die eerlijk? De discussie daarover start op 13 september, de vierde onderhandelingsronde.

Heb je vragen of suggesties?

Stuur een e-mail naar paul.smink@fnv.nl of spreek kaderleden Peter van der Wilk of Henk van Amstel aan.