Cao onderhandelingsresultaat met Organon

Stakingen voorlopig opgeschort

Hans Walthie
Door Hans Walthie 5 januari 2023

FNV Procesindustrie heeft een onderhandelingsresultaat voor de cao 2023 bereikt met het farmaceutisch bedrijf Organon in Oss. Bij Organon werken ruim 1.200 medewerkers, waarvan 1.100 in Oss. De al eerder geplande stakingen in januari worden voorlopig opgeschort. Voor de kerst werd er nog gestaakt in Oss.

Staking maakte veel indruk

FNV Procesindustrie bestuurder Paul Smink: ‘Wij staakten niet om te staken, maar om een goede cao af te dwingen; de staking maakte veel indruk op de Organon directie. In het nu bereikte onderhandelingsresultaat is dat goed gelukt. Zo worden de salarissen met nog eens 1,5 % extra verhoogd; in vergelijking met het oorspronkelijke Organon bod is dat een verhoging van ruim 25%. We leggen dit onderhandelingsresultaat daarom met een positief advies voor aan onze leden. Zij hebben het laatste woord.’

Belangrijkste cao afspraken onderhandelingsresultaat

• De cao wordt aangegaan voor de periode 1 januari 2023 tot 31 december 2023;
  • Het merit budget (prestatie beloning) is opgehoogd van 4,8% naar 6%. De globale merit matrix wordt eenmalig aangepast voor 2023 als eerder voorgesteld, zodat medewerkers met een salaris in het 3e deel nu 4,3% salarisverhoging krijgen;
  • De extra eenmalige vergoeding van €1200,- bruto per fte is inmiddels uitbetaald in december 2022, ook voor uitzendkrachten;
  • De salarisschalen worden per 1 januari 2023 verhoogd met 3,5%;
  • Met ingang van 1 januari 2023 zal een RVU-regeling worden uitgewerkt en ingevoerd. Alle ploegendienstmedewerkers die vanaf de datum van invoering 64 jaar of ouder zijn en 5 jaar voorafgaand in ploegendienst hebben gewerkt, komen hiervoor in aanmerking;
  • Invoering verlofspaarregeling.