Vierde onderhandelingsronde cao Universiteiten

Actie nodig, kom op 25 april naar Amsterdam

Door Redactie 12 april 2023

Woensdag 12 april vond de vierde onderhandelingsronde voor de cao Nederlandse Universiteiten plaats. In de vorige ronde stonden we stil bij een flink aantal inhoudelijke zaken. Dat gebeurde ook nu weer.

onderhandelingsronde

Klik hier voor de vorige onderhandelingsronde.

Vijf hoofdthema’s, twee werkgroepen

De afgelopen weken hebben de twee cao-werkgroepen onze vijf hoofdthema’s verder uitgewerkt. We hebben geprobeerd om afspraken te maken over ‘meer vaste contracten’ voor docenten. De werkgevers bleken het echter lastig te vinden om afspraken te maken over het aantal vaste contracten. Ook is er verkennend gesproken over het onderwerp loonsverhoging. Op beide punten moet de werkgever nog behoorlijk bewegen willen we tot afspraken komen. In de tweede werkgroep hebben we concrete stappen gezet rondom duurzame inzetbaarheid en diversiteit & inclusie. Ook hier moet nog het nodige gebeuren voor we eruit zijn.

Actie is nodig!

We zijn er nog (lang) niet. Daarom zetten we alles op alles om op 8 mei, tijdens de laatste onderhandelingsronde, tot een cao-akkoord te komen. Om de druk op te voeren organiseren we op 25 april een actiemoment in Amsterdam. Jouw hulp hebben we daar hard bij nodig!

Kom op 25 april naar de VU in Amsterdam

Op dinsdag 25 april bij de VU in Amsterdam overhandigen we onze petitie met handtekeningen aan de werkgevers. We staan stil bij de noodzaak van meer vaste contracten én van een fatsoenlijke loonsverhoging. Dit doen we samen met de AOb. Ook andere vakbonden en een aantal actiegroepen (Zero Point Seven, Casual Academy, WOinActie) zijn hierbij aanwezig.

Kom ook!

Ben je lid van de FNV? Dan kun je je reiskosten declareren als je aanwezig bent bij deze actie. We hebben jouw steun hard nodig dus kom vooral naar Amsterdam. Jouw cao, jouw belang! Neem gerust een collega mee, ook niet-leden zijn welkom. Wij zorgen voor koffie, thee en gevulde koeken.

Campusplein, De Boelelaan 1085, VU Amsterdam.

• 12.00 – 12.05 uur: aftrap van de gezamenlijke actie
  • 12.05 – 12.15 uur: update cao-onderhandelingen
  • 12.15 – 12.25 uur: over ‘onzekere contracten’ door Casual Academy en Zero Point Seven
  • 12.25 – 12.35 uur: overhandiging petitie ‘meer vaste contracten + loonsverhoging’ aan werkgeversdelegatie