Derde onderhandelingsronde cao Universiteiten

Inhoud staat centraal

Door Redactie 10 maart 2023

Donderdag 9 maart vond de derde onderhandelingsronde voor de cao Nederlandse Universiteiten plaats. Waar we in de vorige ronde vooral procesafspraken maakten, stond in ronde 3 de inhoud centraal.

Erasmus universiteit

Klik hier voor de vorige onderhandelingsronde

Vijf hoofdthema’s, twee werkgroepen

De afgelopen weken zijn twee werkgroepen aan de slag gegaan met een eerste uitwerking van onze vijf hoofdthema’s (lees hier het uitgebreide artikel):

1. Meer vaste contracten voor docenten en onderzoekers;
  2. Een flinke loonsverhoging en afspraken over automatische prijscompensatie;
  3. Afspraken over duurzame inzetbaarheid;
  4. Meer diversiteit en inclusie;
  5. Verbeteren positie vakbonden.

De eerste werkgroep boog zich over ‘meer vaste contracten voor docenten’. Om hierover goede afspraken te kunnen maken is eerder afgesproken dat er een studie zou komen die gaat over het verbeteren van de contractuele positie van docenten.

Het onderzoek is nog niet klaar maar we hebben wel al een eerste impressie van de resultaten. Wat ons betreft bieden deze eerste resultaten perspectief voor het maken van cao-afspraken rondom vaste contracten. De aankomende weken wordt het onderzoek afgerond. Ondertussen zal ook worden gesproken over het onderwerp loonsverhoging. Een van onze andere speerpunten.

De tweede werkgroep ging aan de slag met duurzame inzetbaarheid en diversiteit & inclusie. Zo is gesproken over het verbeteren van het vitaliteitspact, de introductie van ‘duurzame inzetbaarheidsuren’ en transitieverlof. Deze werkgroep gaat nu verder om zo concreet mogelijk afspraken te maken over deze onderwerpen.

Vierde ronde op 12 april

De vierde onderhandelingsronde staat gepland op woensdag 12 april. Als het aan ons ligt, is er dan al een flink aantal stappen gemaakt richting een nieuwe cao. Eind maart is de cao immers afgelopen. Om hier druk op te zetten houden we van 20 t/m 24 maart de cao-actieweek.

Cao-actieweek: kom ook en ga voor rood!

In de actieweek organiseren we op zoveel mogelijk universiteiten een bijeenkomst waar we je graag meer vertellen over de cao-onderhandelingen én we je vragen ons te steunen in #meervastecontractenNU. Het maken van goede afspraken voor meer vaste contracten is namelijk een speerpunt. Alle docenten en onderzoekers die een tijdelijk contract hebben én structureel werk verrichten verdienen een vast contract. Laat zien dat jij je collega’s steunt. Hoe? Draag het rode polsbandje!

Overzicht bijeenkomsten

Ook op de andere universiteiten zijn we bezig met het organiseren van bijeenkomsten. Als lid krijg je een uitnodiging via onze lokale vakbondsconsulenten.

Heb je vragen?

Laat het ons gerust weten. Hieronder vind je onze mailadressen:

Jan Boersma – jan.boersma@fnv.nl
Sander Wesdorp – sander.wesdorp@fnv.nl