Zesde onderhandelingsronde cao Universiteiten

Nog geen overeenstemming over de cao

Door Redactie 5 juni 2023

Donderdag 1 juni heeft FNV samen met de andere bonden de 6e onderhandelingsronde met de werkgevers gehad over de nieuwe cao Nederlandse universiteiten. Hoewel de bonden voortgang geboekt hebben, is er nog steeds onvoldoende resultaat om voor te leggen aan hun leden.

Hoe komt dat?

Voor een deel heeft dat te maken met het ultimatum dat voor het funderend onderwijs door de vakbonden aan het kabinet is gesteld en nog beantwoord moet worden met mogelijke gevolgen voor de andere onderwijssectoren.  Dat proces willen we niet in de wielen rijden.  We verwachten binnen twee weken antwoord van de overheid.

Voor het andere deel ligt dat in het nog ontbreken van een goede afspraak in het daadwerkelijk terugdringen van tijdelijke contracten voor docenten in de sector. Op dit punt wordt door ons zwaar ingezet op een goede afspraak met verplichtingen voor elke universiteit.

De bonden verwachten op 28 juni aanstaande op alle punten voldoende helderheid te hebben en goede afspraken te kunnen maken die aan de leden kunnen worden voorgelegd.

Meer weten?

De aankomende weken organiseert de FNV op zoveel mogelijk universiteiten alvast informatiebijeenkomsten over de cao. We vertellen je dan meer over het onderhandelingsproces. Via onze vakbondsfunctionarissen zul je daar op jouw universiteit informatie over ontvangen.

Actie nodig

Tot slot: om de druk op de werkgevers hoog te houden blijft actie nodig. We vragen je daarom nog steeds om via deze pagina een mail te sturen naar werkgeversorganisatie UNL om deze te laten weten dat een goede cao NU nodig blijft. Inmiddels zijn er ruim 1000 mails gestuurd. Hoe meer mails worden gestuurd, hoe beter dit ons helpt in de 7e ronde.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.