Check of jouw asbestmasker veilig is!

Problemen met bepaald type masker

Door Redactie 17 mei 2022

Werk jij met asbest? Let dan op. Verontrustend nieuws uit Frankrijk. Bepaalde maskers om inademing van asbest te voorkomen, zijn niet veilig. Lees hier om welke het gaat en wat je moet doen.

Proflow-maskers van voor september 2020 onveilig

De 3M/Scott Proflow 2 SC 160 ASBESTOS maskers die vóór september 2020 zijn gemaakt, zijn in Frankrijk niet meer toegestaan. De reden is dat in een onderzoek wordt gewaarschuwd naar de mogelijke storingen van het Proflow-asbestmasker. Ook in het Europees Parlement zijn inmiddels vragen gesteld over de (on)veiligheid van dit type masker. Deze vragen zijn door 3M overigens beantwoord, maar het dossier is nog niet gesloten.

Veel verkocht masker

Dit type masker is al eeuwenlang nummer 1 in de verkoop op bouwplaatsen en op de markt gebracht door de Amerikaanse gigant 3M. Volgens een grote Franse krant is de betrouwbaarheid van deze maskers een  probleem voor de volksgezondheid. Wat geldt voor de inspecteur, geldt ook voor jou als werknemer die asbest sloopt.

We zijn in gesprek met 3M

Maskers van na september 2020 hebben een meter gekregen die meet hoeveel lucht er door de motor wordt aangevoerd. Daar zit dan ook het probleem; er zijn aanwijzingen dat veel maskers niet de 160 liter per minuut halen die het apparaat volgens de specificaties moet halen. We zijn met 3M in gesprek, die aangeven zich niet te herkennen in de gemelde gebreken. Er kan bij 3M ook een losse meter worden besteld, waardoor ook maskers van voor september 2020 weer gebruikt mogen worden in Frankrijk.

3M hamert er in de gesprekken op dat verkeerd gebruik meestal de reden is dat maskers niet meer goed werken. Zo moet je het juiste type filter gebruiken en van het juiste merk. En ervoor zorgen dat je voldoende stroom in de batterij hebt. Ook het tijdig vervangen van de filter zorgt voor een goede werking. En als het alarm van de unit afgaat, stop dan met werken en ga naar een veilige plek om te controleren wat er aan de hand is.

Wij blijven met 3M in gesprek om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Ook hebben we contact met de instanties in Nederland.

Dit artikel wordt later aangevuld.

Vragen

Vragen of twijfels over de veiligheid van jouw masker? Stuur een mail naar bouw@fnv.nl als je in de bouwsector werkt, of als je in de metaal werkt, mail dan naar fnvmetaal@fnv.nl.