Het is tijd voor een nieuwe cao Bikudak

Start cao-onderhandelingen

Door Redactie 7 december 2020

De cao Bikudak loopt per 1 januari af, dus hoogste tijd voor de start van de onderhandelingen over een nieuwe. Tijdens ons eerste overleg maandag legden zowel wij als de werkgevers de voorstellen op tafel. Het overleg verliep in goede sfeer.

Voorstellen op basis van uitvraag

Wij hebben onze voorstellen samen met de cao-commissie onder andere bepaald op basis van de reacties op 2 enquêtes die we hebben uitgezet onder dakdekkers en UTA-personeel.

In hoofdlijnen de voorstellen op een rij

Dit willen wij:

• Looptijd van een jaar, dus tot en met 31 december 2021
  • Goede zwaarwerkregeling voor dakdekkers
  • Loonsverhoging van 5%
  • UTA-werknemers moeten onder cao vallen

Dit willen de werkgevers:

• Looptijd van een jaar
  • Loonsverhoging van 1%
  • Zwaarwerkregeling
  • Maximeren reisurenvergoeding tot 15 minuten per dag voor de reistijd naar het bedrijfsadres.
  • Wachtdag (geen loon) bij tweede ziektemelding
  • Meer mogelijkheden (2 voorstellen) voor flexibiliteit op de arbeidsmarkt wat leidt tot minder zekerheid voor jou als werknemer
  • Halvering van de kilometervergoeding

UTA: minder vakantiedagen en geen loongebouw

Als je UTA-werknemer bent, is het nadelig dat je nu niet onder de cao Bitudak valt. Zo heb je bijvoorbeeld minder vakantiedagen en geen loongebouw. Dus als je nu ergens in dienst komt krijg je  geen minimum garantieloon voor je functie en hangt het af van je onderhandelcapaciteiten, hoeveel je verdient. Daarom stellen wij voor dat UTA-personeel straks ook onder de cao valt.

Genoeg stof om over te onderhandelen

Zoals je ziet, we zijn het op een paar punten eens. Maar er zitten ook verslechteringsvoorstellen bij van de werkgever. Zo ligt er een groot verschil over de loonsverhoging en doen werkgevers geen voorstel over UTA-personeel. Ondanks dat er voor dit jaar (2020) de protocolafspraak was om hierover afspraken te maken. Het lijkt wel of de werkgever dan terug uitonderhandelt.

Meer weten?

Wil je weten wat onze volledige inzet is bij de cao-onderhandelingen of wat de uitkomsten van de enquêtes zijn?

Bekijk de downloads:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.