Stem over een extra loonsverhoging van 2% cao Bikudak

Door Redactie 2 mei 2023

Begin 2022 werd een cao Bikudak afgesloten voor de jaren 2022/2023. Dit was net voordat de oorlog in Oekraïne uitbrak en de boycotmaatregelen naar Rusland werden ingezet. Met prijsverhogingen voor levensmiddelen en een sterke stijging van energieprijzen als gevolg. We hebben voor de tweede keer iets extra’s aan de werkgevers gevraagd om enigszins tegemoet te komen aan de hoge inflatie. Werkgevers reageerden positief en jij kunt hierover stemmen.

Nieuwe extra verhoging

Samen met de andere vakbond hebben we de werkgevers kort geleden opnieuw benaderd voor een extra (structurele) loonsverhoging in 2023 voor de sterk stijgende prijzen. De werkgevers reageerden opnieuw positief, terwijl ze dat niet verplicht waren omdat er een cao ligt die door beide partijen ondertekend is.

Jij kunt hier nu over stemmen

Wij leggen het volgende voorstel positief aan jullie voor:

De garantielonen voor volwassenen en ook de individueel overeengekomen lonen voor volwassenen die hoger zijn dan het garantieloon worden – met inachtneming van het bepaalde in bijlage II (Loonregelingen), artikel 4, tweede en derde lid – per 1 oktober 2023 verhoogd met 2%.

LET OP:

• Als een werkgever in de periode van 1 oktober 2022 tot en met 30 september 2023 al vrijwillig een extra structurele loonsverhoging heeft toegekend aan (een deel van) zijn werknemers, kan deze loonsverhoging in mindering worden gebracht op de collectieve loonsverhoging van 2% per 1 oktober 2023. Dit geldt voor álle werknemers, dus ook voor het UTA-personeel.
  • Werkgevers bepalen dat de 2% loonsverhoging niet geldt voor werknemer van 16 tot en met 20 jaar omdat zij gekoppeld zijn aan de minimumjeugdlonen en die zijn per 1 januari 2023 al extra gestegen.

Laat weten wat jij vindt

De cao-commissie heeft ook positief gereageerd op het voorstel. Laat weten wat jij ervan vindt! Geef je stem vóór 18 mei.

Stem nu

Dit was de eerste wijziging

Afgelopen november stemden de FNV-leden vóór een wijziging in de cao. De loonsverhoging van 3% en de verhogingen van vergoedingen (3%) per 1 april 2023 gingen toen eerder in, namelijk per 1 januari 2023. Ook kregen alle werknemers per 15 november 2022 een eenmalige uitkering van € 500,- bruto op basis van een fulltime dienstverband.